Ensimmäinen jakso - miksi aloitin tämän podcastin?

08/12/2020
Tämäkään podcast ei ole syntynyt tyhjästä!
Tämäkään podcast ei ole syntynyt tyhjästä!

Moikka!

Opi suomea! -podcastin ensimmäisessä jaksossa kerron vähän siitä, miksi aloitin tämän podcastin. Kerron esimerkiksi, kuka olen ja miksi minua kiinnostaa podcastin tekeminen helpolla suomen kielellä. Aloitetaan!

Olen Kassu, olen kuvataiteen opiskelija ja opetan suomea italkissa. Opiskelen kuvataidetta mutta teen sivulla vähän töitä suomen kielen tuutorina. Opettaminen on minun sivutyö. Aloitin suomen kielen tuutoroimisen italkissa vuoden 2020 elokuussa, eli muutama kuukausi sitten. Vuosi 2020 on ollut outo vuosi monelle ihmiselle. Outo on sama asia kuin kummallinen. Tämä vuosi on siis ollut todella kummallinen vuosi! Olen varma, että olette samaa mieltä :)

Vuonna 2020 koko maailma on pysähtynyt koronaviruksen takia. Koronavirus on pysäyttänyt esimerkiksi lentokoneella matkustamisen, eli lentoliikenteen. Lentokoneet ovat vain seisseet tyhjinä lentokentillä, sillä monet ihmiset eivät ole voineet matkustaa tänä vuonna. Ihmiset ovat olleet vähän kuin lentokoneet. Monet ihmiset ovat olleet vain kotona. Monet ihmiset eivät mene vieläkään töihin, vaan työskentelevät sen sijaan kotoa. Kotoa työskenteleminen tarkoittaa sitä, että istuu kotona ja tekee töitä. Toinen tapa sanoa tämä asia on etätyö.

Etätyö tarkoittaa sitä, että tekee töitä esimerkiksi kotoa, vaikka normaalisti menisi työpaikalle, esimerkiksi toimistolle. Jotkut ihmiseet työskentelevät sellaisissa ammateissa, joissa ei voi tehdä etätöitä. Esimerkiksi poliisit, lääkärit ja ruokakaupan myyjät eivät voi tehdä etätöitä. Sillä heidän pitää työskennellä paikan päällä. Paikan päällä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi lääkäri työskentelee sairaalassa ja poliisi työskentelee poliisiasemalla. Mutta esimerkiksi toimistotyöntekijä voi tehdä etätöitä. Hänen ei tarvitse mennä toimistolle. Hän voi ottaa tietokoneensa mukaan kotiin ja tehdä etätöitä. Jos ei tarvitse työskennellä paikan päällä silloin voi tehdä etätöitä. Minäkin teen töitä etänä! Kun minä tuutoroin suomen kieltä italkissa, minäkin teen etätöitä. Olen varma, että moni muukin tekee etötäitä, en ole yksin. Oletteko tekin olleet etätöissä? Vai pitääkö teidän olla paikan päällä kun työskentelette? Onko teistä joku esimerkiksi lääkäri, sairaanhoitaja, poliisi tai kaupan kassa? Tai kenties kokki tai ravintolatyöntekijä?

Monet ovat nyt etätöissä.
Monet ovat nyt etätöissä.

Minä luulen, että tänä vuonna moni on pysähtynyt miettimään, mitä haluaa tehdä elämässään toisin. Emme ole voineet matkustaa koronaepidemian takia. Emme ole voineet matkustaa ja siksi olemme olleet enemmän kotona. Luulen, että koska monella ihmisellä on ollut enemmän aikaa kotona, ihmiset ovat voineet katsoa omaa elämäänsä uusin silmin.

Uusin silmin tarkoittaa sitä, että näemme asiat tuorein silmin. Olen esimerkiksi tottunut katsomaan minun omia kasvojani peilistä. Mutta jos asun esimerkiksi autiolla saarella, missä ei ole peiliä ja sitten, viiden kuukauden jälkeen palaan kotiin ja näen itseni peilistä, silloin saatan ihmetellä "Huh! Olenko tuo minä? Näytänpä minä hauskalta!". Ehkä ajattelin ennen, että näytän tylsältä. Että en näytä mielenkiintoiselta tai kivalta. Mutta koska en ole nähnyt omaa peilikuvaani viiteen kuukauteen, sillä minulla ei ollut peiliä, ajattelen nyt että olen todella mielenkiintoisen näköinen! Näen itseni uusin silmin! Ennen ajattelin että näytän tylsältä, mutta nyt ajattelen, että näytän hauskalta.

Minulla on ollut tänä vuonna paljon enemmän aikaa tehdä omia asioitani. Mutta minulla on myös ollut aikaa katsoa omaa elämääni ja miettiä, mitä minä haluan tehdä elämässäni? Valmistun pian opinnoistani. Olen jo melkein opintojeni lopussa, joten ehkä minun pitää löytää työ. Aikuisen ihmisen pitää käydä töissä jotta voi elää ja maksaa laskuja. Olisi kiva, jos löytäisin sellaisen työn, josta pidän. Suomessa elämä on aika kallista. Siksi minun pitää löytää jokin työ. Mutta koronaviruksen takia tällä hetkellä ei ole paljon töitä. Katsoin eri työpaikkoja, mutta en ole löytänyt vielä mitään. Koska minulla ei vielä ole muita töitä, minulla on nyt enemmän aikaa. Siksi mietin, mitä voisin tehdä omalla ajallani? Sitten keksin - voisin aloittaa podcastin helpolla suomen kielellä. Tiedän, että suomenkielisiä podcasteja on paljon. Mutta suomenkieliset podcastit ovat usein liian vaikeita suomen kieltä opiskelevalle. Podcasteissa puhutaan usein puhekieltä ja lisäksi niissä puhutaan hyvin nopeasti. Silloin ei ole helppo ymmärtää, mitä podcastissa sanotaan. Myös radio-ohjelmia on vaikea ymmärtää, jos ei puhu vielä kovin sujuvasti suomea.. tiedän tämän, sillä monet minun oppilaistani ovat yrittäneet kuunnella suomenkielisiä radio-ohjelmia, mutta sitten he olivat surullisia, kun he eivät ymmärtäneet mitään, mitä ohjelmassa sanottiin. Tämä on surullinen asia. Siksi halusin perustaa oman podcastin. Halusin aloittaa podcastin, jossa puhutaan selkeää suomen kieltä. Ei liian vaikeaa, mutta ei liian helppoakaan.

Podcastin kuunteleminen ei ole aina rentouttavaa :)
Podcastin kuunteleminen ei ole aina rentouttavaa :)

Minun mielestä on hienoa, että maailmassa on niin monta ihmistä, jotka haluavat opiskella suomen kieltä. Suomen kieli on aika vaikea kieli, mutta tiedän, että jokainen voi oppia puhumaan suomea. Siksi haluan auttaa kaikkia, jotka haluaa oppia puhumaan suomea! Olisin todella iloinen, jos minun podcastista on apua teille!

Nyt olen puhunut tarpeeksi itsestäni ja siitä, miksi aloitin tämän podcastin tekemisen. Toivottavasti ymmärsitte, mistä puhuin. Toivon myös, että teille on hyötyä tästä podcastistani. Voit jättää minulle kommentin tai palautetta tästä jaksosta. Voit kertoa minulle vähän, oliko tämä jakso mielestäsi hyödyllinen, vai ei. Entä oliko jakso mielestäsi kiinnostava? Voit antaa minulle palautetta, eli kerto minulle, mitä ajattelet.

Moi moi ja kuulemisiin! :)

Lämpimin terveisin,

Kassu


Sanasto - Vocabulary:

  • jakso - episode
  • kuvataide - fine arts
  • tuutori - tutor
  • tuutoroida - to help someone learn
  • sivulla - at the side
  • sivutyö - side job
  • eli - same as, meaning
  • outo - weird
  • kummallinen - weird, strange
  • olla samaa mieltä - to agree
  • koronavirus - corona virus
  • lentoliikenne - flight traffic
  • sen sijaan - instead
  • etätyö - remote work
  • paikan päällä - at the site
  • toimisto - office
  • toimistotyöntekijä - office worker
  • toisin - differently
  • kenties - perhaps
  • "uusin silmin"  - with fresh eyes
  • autiosaari - a deserted island
  • peilikuva - one's mirrored image
  • valmistua (mistä?) - to graduate (from where?)
  • keksiä - to come up with an idea
  • sujuvasti - fluently
  • (radio-) ohjelma - program
  • aika - somewhat
  • tarpeeksi - enough
  • olla hyötyä (mistä?) - profit (from what?)
  • hyödyllinen - helpful
  • palaute - feedback
  • antaa palautetta - give feedback
  • kuulemisiin - until we hear again
  • lämpimin terveisin - with warm regards