Kahdeksas jakso, osa 1 - harrastuksista

21/02/2021

Hei hyvät kuulijat ja tervetuloa kuuntelemaan uutta Opi suomea! -podcastin jaksoa! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä.

Ensimmäiseksi haluaisin sanoa, että olen todella iloinen teidän kaikkien viesteistä ja kommenteista. Olen saanut paljon viestejä teiltä. Te olette lähettäneet minulle paljon viestejä. Kiitos niistä! Moni teistä on sanonut, että tästä podcastista on hyötyä. Moni teistä on sanonut, että pitää tästä podcastista ja että tästä podcastista on apua! Tästä podcastista on apua ja hyötyä, kun opiskelette suomea! Palaute on ollut todella positiivista! Palaute on sama asia kuin "feedback" englanniksi. Olen todella kiitollinen kaikille teille teidän positiivisesta palautteestanne. Se motivoi minua kovasti! Ja minusta tuntuu, että tällä podcastilla on jo ystäviä joka puolella maailmaa!

Nyt haluaisin kysyä teiltä yhtä asiaa. Haluan kysyä teiltä yhtä asiaa: tiedättekö te, mikä päivä viime sunnuntaina oli? Tiedättekö te mikä päivä oli viime viikon sunnuntaina? Viime viikon sunnuntai oli 14. päivä helmikuuta. Viime sunnuntaina, eli noin viikko sitten, oli helmikuun 14. päivä. Viime sunnuntaina oli ystävänpäivä! Jep! Suomessa ystävänpäivä ei ole romanttinen juhla. Suomessa se ei ole rakkauden juhla. Ystävänpäivä on ystävien juhla. Ehkä suomalaiset eivät ole niin romanttisia...en osaa sanoa... Tiedän, että esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa ihmiset ovat paljon romanttisempia kuin Suomessa - tai näin olen kuullut. Olen myös kuullut, että yhdysvaltalaiset ovat hyvin romanttisia. Onko se totta? Ehkä se on vain legenda. Ehkä te voitte kertoa minulle, mitä ajattelette tästä. Ovatko amerikkalaiset romanttisia? Minä tiedän, että tällä podcastilla on kuulijoita myös Yhdysvalloissa, eli Amerikassa. Jos te asutte Amerikassa, voitte kertoa minulle, mitä te ajattelette tästä. Onko totta, että amerikkalaiset ovat hyvin romanttisia? Vai onko teillä todella epäromanttinen poikaystävä tai mies tai tyttöystävä tai vaimo? Tällä podcastilla on myös kuulijoita Italiassa. Ehkä italialaiset voivat kertoa minulle, ovatko italialaiset romanttisia? Vai onko teillä esimerkiksi todella epäromanttinen italialainen tyttöystävä tai vaimo tai poikaystävä tai mies? Olisi mielenkiintoista tietää! No, Suomessa Valentine's Day on ystävien juhla. Siksi sen nimeksi on annettu ystävänpäivä. Tiedän, että ystävänpäivä oli noin viikko sitten, mutta haluaisin silti kiittää kaikkia tämän podcastin ystäviä siitä, että olette lähettäneet minulle ihania viestejä! Kiitos myös kaikille teille, jotka olette ostaneet minulle teetä Opi suomea! -podcastin nettisivuilla. Jo kuusi ihmistä on ostanut minulle kupillisen teetä! Te motivoitte minua paljon ja autatte tämän podcastin tekemisessä! Olette parhaita!

Ok! Aloitetaan tämä jakso:

Toivottavasti teille kaikille kuuluu hyvää. Toivottavasti teille kuuluu hyvää ja toivottavasti olette pysyneet terveinä. Minulle kuuluu oikein hyvää. Olen kyllä ollut hieman kiireinen. Minulla on ollut kova kiire. Minulla on ollut todella paljon tekemistä. Joskus se on vähän raskasta. Joskus, kun elämä on liian kiireistä, ei ole tarpeeksi aikaa omille asioille. Tämä on varmaan sitä aikuisen ihmisen elämää. Tämä on aikuisen ihmisen elämää. Aina ei ole niin helppoa olla aikuinen! Oletteko samaa mieltä? On harmi, jos ei ole tarpeeksi aikaa omille asioilleen. Joskus on harmi, jos ei ole omaa aikaa. Mitä sana "harmi" tarkoittaa? Ehkä olette kuulleet tämän sanan aikaisemmin... Miten sanaa "harmi" voi käyttää? Voin antaa teille esimerkin: hmm... kuvitellaan, että olette sopineet hyvän ystävän kanssa, että haluatte tavata lempikahvilassanne. Kuvitellaan, että olette puhuneet ystävänne kanssa, että, esimerkiksi, sunnuntai-iltapäivällä tapaatte teidän lempikahvilassanne ja juotte siellä kahvia ja syötte kakkua. "Kuvitellaan" - tämä suomen kielen sana - tarkoittaa samaa kuin englannin kielen "let's imagine". "Kuvitellaan" on yhtä kuin "let's imagine". Ok. Kuvitellaan, että haluatte tavata ystävää kahvilassa. Te siis sovitte, että tapaatte jossain kahvilassa sunnuntai-iltapäivällä. Ja sitten on sunnuntai ja kävelette kohti kahvilaa. Ja ulkona on tosi, tosi kylmä. Ulkona on pakkasta. Te seisotte kahvilan edessä ja ovi on kiinni. Sitten te katsotte sisään ikkunasta ja kahvila on ihan pimeä. Mitä....? Kahvilassa ei ole valoa. Kaikki lamput ovat pois päältä. Kahvilassa on ihan pimeää. Eikä kahvilassa ole ketään. Siellä ei ole ihmisiä. Siellä ei ole ihmisen ihmistä. Mitä......mitä kummaa? Kun jokin asia on outo tai kummallinen - silloin voi sanoa: "mitä kummaa?" tai "mitä ihmettä?" Se on vähän sama asia kuin "What... what is happening?". Jep. Seisotte kahvilan edessä ja ajattelette: "mitä kummaa? Mitä ihmettä?" Mutta sitten te ymmärrätte! Kahvila on kiinni! Voi ei! Kahvila on kiinni! Kahvilan ovet ovat kiinni! Silloin voi sanoa "aahh... voi harmi!". Tällaisessa tilanteessa voi sanoa "Miten harmi! Meidän lempikahvila on kiinni! Täällä on aina niin hyvää pullaa ja kahvikin maistuu hyvältä! Äähh - harmi! Mitä me nyt tehdään...? Mennäänkö me toiseen kahvilaan?" ok, tuo oli esimerkki tilanteesta, jossa voi sanoa "harmi". Muuten - minusta tuntuu, että minulle käy usein näin! Minulle käy usein niin, että menen johonkin, mutta sitten se paikka on kiinni. Ehkä minun pitäisi katsoa aina ensin google mapsista, onko minun lempikahvilani auki vai ei. Ensin on hyvä tarkistaa, onko kahvila auki ja sitten vasta pukea päälle ulkovaatteet ja pipon ja kävellä kahvilalle. Ja kyllä, englannin kielen google maps on suomeksi "google maps". Googlen karttapalvelua sanotaan "google mäpsiksi". Pyydän kaikilta englanninkielisiltä kuulijoilta anteeksi.

Joka tapauksessa minulla on ollut vähän kiire ja se on ollut tosi harmi. Miksi? Miksi on harmi, että minulla on kiire? No siksi tietenkin, että minulla on paljon harrastuksia. Minulla on tällä hetkellä paljon harrastuksia. Minulla on harrastuksia, eli asioita, joita haluan tehdä. Tiedättekö te, mitä sana "harrastus" tarkoittaa? Harrastus on asia, jota tykkää tehdä vapaa-ajalla. Ja vapaa-aika on aika, jolloin ei tee töitä - tai esimerkiksi opiskele. Ihmisillä on usein illalla vapaa-aikaa. Tai viikonloppuisin. Kun ihmisellä on vapaa-aikaa, silloin ihminen voi harrastaa jotakin. Harrastus on esimerkiksi sitä, että pelaa jalkapalloa viikonloppuna kavereiden kanssa tai menee uimaan. Tai että piirtää sarjakuvia kotona. Mitä sana "sarjakuva" tarkoittaa? Sarjakuva tarkoittaa tarinaa. Sarjakuva on tarina. Mutta se ei ole tavallinen tarina. Tavallisesti tarinat kirjoitetaan tekstin avulla. Tavallisesti kirjassa on vain tekstiä. Tavallisessa kirjassa tarina kerrotaan sanoin ja kirjaimin. Tavallisesti meidän pitää lukea, jotta ymmärrämme, mitä tarinassa tapahtuu. Mutta sarjakuva ei toimi näin. Sarjakuvassa on paljon kuvia. Sarjakuva on tarina, joka kerrotaan kuvien avulla. Sarjakuvan tarinan voi ymmärtää, vaikka ei osaa lukea. Myös ihminen, joka ei osaa lukea voi ymmärtää sarjakuvan tarinan. Esimerkiksi lapset voivat ymmärtää sarjakuvia. Hyvin kuuluisa sarjakuva on esimerkiksi Aku Ankka. Aku Ankka on suomenkielinen käännös Donald Duckista. Kyllä! Aku Ankka on Donald Duck - suomeksi. Jep! Se on alun perin amerikkalainen sarjakuva. Entä mitä sitten tämä ilmaisu "alun perin" tarkoittaa? "Alun perin" tarkoittaa vähän samaa asiaa, kuin alussa. Kun jokin asia alkoi. Alun perin on englanniksi "originally". Voi esimerkiksi sanoa, että alun perin saamelaiset asuivat Suomessa. Suomalaiset ihmiset tulivat tänne vasta myöhemmin. Suomi on siis alun perin saamelaisten aluetta. Ja, no, Donald Duck on alun perin amerikkalainen sarjakuva. Mutta tätä sarjakuvaa on käännetty monelle eri kielelle. Suomeksi se on "Aku Ankka". Pidättekö te sarjakuvista?

Kun siis puhumme harrastuksista, silloin me voimme sanoa, että maailmassa on hyvin monenlaisia harrastuksia. Ihmisillä on paljon erilaisia harrastuksia. Harrastukset ovat tärkeä osa elämää. Minulle on tärkeää tehdä asioita, joista minä nautin. Mitä sana "nauttia" tarkoittaa? Sana "nauttia" tarkoitta sitä, kun pitää jonkin asian tekemisestä. Minä esimerkiksi nautin siitä, kun saan kävellä metsässä. Minä nautin myös siitä, kun saan syödä hyvää kakkua tai pullaa ja juoda hyvänmakuista teetä. Nautin siitä, kun saan istua kahvilassa ja opiskella kiinaa. Toiset ihmiset nauttivat teatterista. Mistä te nautitte? Ehkä voitte kertoa minulle sähköpostissa! Voitte myös kommentoida Opi suomea! -podcastin instagram-tilillä. Minä nautin erityisesti kielten opiskelusta. Minä nautin siitä, kun saan istua kirjoituspöytäni ääressä tai kahvilassa ja opiskella kiinaa, eli kiinan kieltä. Minä pidän siitä, kun saan lukea kiinan kielen oppikirjaa. Mutta viime aikoina minulla on muutama uusi harrastus! Minulla on uusia harrastuksia!

Ok, ensimmäinen uusi harrastukseni on: kalligrafia! Ensimmäinen uusi harrastukseni on kiinalainen kalligrafia. Minä olen aloittanut kalligrafian tekemisen taas! Moni teistä tietää, että minä olen asunut lyhyen aikaa Taiwanissa. No, kun asuin Taiwanissa, minä opiskelin kuvataidetta. Mitä on kuvataide? Tiedättekö te, mitä taide on? Taidetta on esimerkiksi musiikki, maalaus, teatteri, kirjallisuus, runous ja niin edelleen... Valokuvaus on esimerkiksi kuvataidetta. Valokuvaus ja maalaus ja piirustus - ne ovat kaikki kuvataidetta. Ja minä opiskelin kuvataidetta Taiwanissa. Siellä minulla oli ihana professori, joka opetti kalligrafiaa. Minulla oli yksi kurssi kiinalaista kalligrafiaa. Kurssilla opin kalligrafian alkeet. Minusta olin aika hyvä kalligrafiassa! Se on hauskaa. Ja se sopii minulle. Minä nautin kalligrafiasta. Ehkä voin näyttää teille muutaman kuvan Opi suomea! -podcastin instagram tilillä.

Mutta miksi kalligrafia on minun uusi harrastukseni? Ehkä tiedätte, että viime viikolla oli kiinalainen uusi vuosi. Kyllä! Hyvää uutta vuotta kaikille! Oikeastaan se ei ole pelkkä kiinalainen uusi vuosi. Se on myös vietnamilainen uusi vuosi. Ja taiwanilainen uusi vuosi. Myös Malesiassa alkoi viime viikolla uusi vuosi. On muitakin maita, jotka viettävät kuukalenterin mukaista uutta vuotta. Niin sanotun (ns.) kiinalaisen uuden vuoden aikaan on tärkeä tavata perhettä, syödä hyvin ja antaa perheenjäsenille lahjaksi punaisen kirjekuoren, jossa on rahaa. Monessa Aasian maassa uusi vuosi on tärkein juhla. Ja minun puolisoni on malesialainen. Minun puolisoni on malesialainen. "Puoliso" on henkilö tai ihminen, jonka kanssa olet naimisissa. Eli jos sinulla on mies tai vaimo, silloin sinulla on puoliso. Ja minulla on puoliso. Mutta hän ei ole suomalainen. Hän on malesialainen. Minulla on malesialainen puoliso. Ja siksi meillä oli viime viikolla uusi vuosi. Kyllä, me vietimme yhdessä malesialaista ja kiinalaista uutta vuotta. Nyt alkoi lehmän vuosi. Se on kiinalaisen kuukalenterin horoskooppimerkki. Nyt on lehmän vuosi. Uutena vuotena tehdään usein myös kalligrafiaa. Se on perinteinen kiinalainen kuvataiteen laji. Kalligrafia on kuvataidetta. Viime viikolla kokeilin kalligrafiaa taas. Se on tosi rentouttavaa. Minä yritän harjoitella joka päivä vähän kalligrafiaa. Se ei ole helppoa, mutta se on rentouttavaa. Mitä sana "rentouttava" tarkoittaa? No... esimerkiksi saunassa käyminen on rentouttavaa. Myös uiminen voi olla rentouttavaa. Jotkut ihmiset tekevät joogaa tai meditoivat. Se rentouttaa heitä. Kun on paljon kiireitä, silloin tarvitaan rentouttava harrastus. Sana "rentouttava" on englanniksi "relaxing". Kun harjoittelee kalligrafiaa, ei voi ajatella mitään muuta. Ei voi ajatella mitään muuta. Kun harjoittelee kalligrafiaa, ei voi ajatella töitä tai stressiä tai perheongelmia. Pitää keskittyä. Tiedättekö te, mitä sana "keskittyä" tarkoittaa? Keskittyminen on sitä, kun tekee jotain hyvin intensiivisesti. Ehkä tekin keskitytte juuri nyt, sillä kuuntelette tätä podcastia. Ehkä te keskitytte kuuntelemaan, sillä te haluatte ymmärtää, mitä minä sanon. Kun tekee jotain intensiteetillä eli hyvin intensiivisesti, silloin keskittyy. Keskittyminen auttaa meitä rentoutumaan. Ja minun on vaikea rentoutua! Siksi pidän kalligrafiasta!

Jos tekin haluatte oppia tekemään kalligrafiaa, silloin voitte etsiä esimerkiksi YouTubesta ohjeita. YouTubessa on paljon videoita, joissa näytetään, miten kalligrafiaa voi harjoitella itse. YouTubessa on paljon videoita, joissa näytetään, miten kalligrafiaa voi harjoitella itse kotona. Te tarvitsette vain mustetta, pensselin ja paperia. Mitä on muste? Tiedättekö te? Muste on hyvin mustaa väriä. Kiinalaista ja japanilaista ja korealaista kalligrafiaa tehdään aina musteella. Se näyttää hyvin kauniilta valkoisella paperilla.

Ok, tämä jakso on vähän lyhyempi, mutta toivottavasti opitte silti uusia sanoja! Muistatteko te vielä kaikki uudet sanat? Haluatteko, että kuuntelemme ne yhdessä?


Sanasto:

palaute, ystävänpäivä, Yhdysvallat, yhdysvaltalainen, harmi, voi harmi!, kuvitellaan, mitä kummaa?, mitä ihmettä?, harrastus, vapaa-aika, sarjakuva, nauttia, kalligrafia, kuvataide, taide, puoliso, keskittyä, muste


Tällä jaksolla on toinen osa, joka tulee pian! Seuraavassa osassa kerron toisesta uudesta harrastuksestani! Arvaatteko te, mikä se on? Osaatteko arvata, mikä toinen harrastukseni on?

Kiitos kun jaksoitte kuunnella ja kuullaan seuraavassa jaksossa!

Moi moi!

T.Kassu