Kahdestoista jakso - podcast on palannut!

12/06/2021


Hei hyvä kuulijat ja tervetuloa kuuntelemaan uutta Opi suomea! -podcastia! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä!

Jep! Opi suomea! -podcast on taas täällä! Podcast on vihdoin palannut lomalta! Olen vihdoin taas täällä puhumassa elämästä ja kaikenlaisista asioista selkokielellä! Tiedän, olin pitkään poissa enkä tehnyt uusia jaksoja. Olin pitkään poissa. Voi sanoa, että olin pienellä lomalla. Tai no, en tiedä oliko se loma. Kerron teille pian, miksi olin poissa näin pitkään.

Miksi Opi suomea! -podcast on ollut niin kauan poissa? Missä Opi suomea -podcast oli? Missä minä olin? Ja mitä minä tein näin pitkään? Jos haluatte, voin kertoa teille syyn sille, miksi minä en tehnyt uutta jaksoa pitkään aikaan. Voin kertoa teille miksi en tehnyt uutta jaksoa pitkään aikaan. Voin kertoa teille syyn. "Syy" on englanniksi "reason".

Hmm... no oikeastaan syy on se, että minulla oli paljon muuta tekemistä. Minulla oli paljon asioita, joita minä halusin tehdä. Keväällä olin todella kiireinen töiden kanssa. Olin todella väsynyt eikä minulla ollut hyviä ideoita. Kun tekee podcastia, pitää olla aikaa, pitää olla energiaa ja pitää olla hyviä ideoita. Ideat ovat tosi tärkeitä. Mutta kun tekee vain töitä koko ajan, ei enää keksi uusia ideoita. Kun tekee vain töitä, silloin ei ole hyviä ideoita. Hyvät ideat eivät enää tule. Mutta kun on kevät, on ihan ok tehdä paljon töitä. Kevät on aina kiireistä aikaa. Keväällä monet ihmiset ovat kiireisiä. Tämän vuoden kevät oli tosi pitkä ja kylmä ja kiireinen. Kun ulkona on kylmä, silloin ei haittaa, jos istuu vain kotona ja tekee töitä.

Mutta nyt Suomeen on tullut kesä! Jep! Vihdoin! Kesä tuli Suomeen eli meillä on nyt vihdoin kesä! Haluaisin kysyä teiltä yhtä asiaa. Haluan kysyä teiltä kysymyksen: Oletteko te huomanneet, että kesällä on tosi vaikea tehdä töitä? Onko teidän mielestänne vaikea työskennellä kesällä? Tuntuuko teistä vaikealta tehdä töitä, kun ulkona on kaunis ilma ja voisi kävellä ulos t-paidassa ja shortseissa ja syödä jäätelöä? Minusta tuntuu, että en pysty työskentelemään kesäisin. Minusta on melkein mahdotonta tehdä töitä kesällä. On melkein mahdotonta tehdä töitä. Tiedättekö te, mitä sana "mahdoton" tarkoittaa? Kun jokin asia on "mahdoton" se tarkoittaa sitä, että se ei ole mahdollinen. Kesällä on vaikea tehdä töitä, kun ulkona on lämmin ilma ja aurinko paistaa! Kesällä on vaikea työskennellä. Ehkä ajattelette nyt: "Ääh, Kassu vain on laiska. Hän keksii paljon tekosyitä, miksi hän ei tehnyt podcastia. Lopeta jo selittäminen, Kassu!" Hehe! Tiedättekö te, mitä sana "tekosyy" tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että keksii paljon syitä sille, miksi ei ole tehnyt jotain asiaa. Esimerkiksi jos käytte yliopiston kurssia tai suomen kielen kurssia ja opettaja antaa teille kotitehtäviä, mutta jostain syystä ette tee kotitehtäviä. Opettaja antaa teille kotitehtäviä, mutta ette tee niitä. Koska ehkä te halusitte vain maata rannalla ja rentoutua. Mutta seuraavana päivänä opettaja kysyy teiltä: "Miksi et tehnyt kotitehtäviäsi?". Ja sitten te keksitte tekosyitä. Yksi todella suosittu tekosyy on esimerkiksi se, että koira söi kotitehtävät. Mutta jos teillä ei ole koiraa, voitte sanoa esimerkiksi: "olin kipeä" tai "tietokone sammui, enkä tallentanut kotitehtäviäni. Nyt kaikki kotitehtävät ovat poissa." Nämä ovat käteviä tekosyitä. Mutta minä en oikeasti pysty työskentelemään kesällä. Se ei ole tekosyy. Ehkä te ajattelette nyt: Kassu, älä selitä enempää! Lopeta selittely!". Jos te ette usko minun selitystäni, voitte sanoa "seli, seli!". Se tarkoittaa, että te ette usko minun selitystäni. Te ajattelette, että minun selitykseni on vain tekosyy. Silloin on hauskaa, kun sanoo "seli, seli!". Se on sama asia kuin "älä selitä!". Ok. Mutta minun syyni ei ole tekosyy. Kesä on kamalaa aikaa. Minä yritin tehdä kovasti töitä toukokuussa. Minä yritin monta kertaa. Mutta se ei onnistunut. Minä yritin tehdä töitä. Mutta se oli mahdotonta. Nyt on kesä ja minun on mahdoton työskennellä kovasti. Huhtikuussa minun oli mahdollista työskennellä. Mutta toukokuussa se oli mahdotonta. Toukokuussa minä luovutin. I gave up. Minä luovutin. Minä halusin vain mennä kävelylle ja syödä jäätelöä ja istua terassilla ja katsoa kivoja sarjoja ja opiskella kiinan historiaa. Joskus minä istuin tietokoneen edessä ja sanoin itselleni: "Kassu, sinun pitää yrittää tehdä töitä! Ei enää tekosyitä! Et voi vain istua terassilla ja käydä metsässä kävelyllä ja tavata kavereiden kanssa". Sitten istuin tietokoneen edessä noin kolmekymmentä minuuttia ja katsoin tietokoneen näyttöä. Ja sitten luovutin. Minä katsoin tietokoneen ruutua ja selasin uutisia ja Facebookia ja sitten luovutin. Työskentely on mahdotonta, kun ajattelee rantaa ja merta ja metsää ja kukkasia ja jäätelöä. Suomen kesä on vain niin ihana! Suomen kesä ei ole tekosyy! Se on ihan oikea syy sille, että ei jaksa työskennellä!

Mutta olen tehnyt paljon muuta! Olen kutonut jo neljä sukkaparia! Istun joka päivä noin tunnin verran terassilla ja kudon sukkia. Minusta olen jo aika "pro". Minusta olen jo aika pro sukkien kutomisessa! Pian minun koko perheellä on villasukat talveksi! Olen käynyt joka päivä kävelyllä ja ajamassa pyörää ulkona. Aina kun minun terassini viereen lentää lintu, minä googletan, mikä lintu se on. Minä haluan tutustua kaikkiin minun kaupunkini lintuihin. Minä googletan esimerkiksi "Mikä lintu on harmaa ja sininen?" tai "millä linnulla on punainen rinta ja musta selkä ja mustavalkoiset siivet?". Ja sitten minä katson, mitä google minulle ehdottaa. Minä googletan myös kaikki kukat, jotka kasvavat minun kotini ympäristössä. Jos näen kukan, jota en tunne, otan siitä kuvat puhelimella ja sitten googletan sen, kun olen kotona. Minä tiedän, tämä kuulostaa tosi tylsältä. Mutta minusta se on mielenkiintoista! Minä olen kolmekymmentä! Minun ei tarvitse enää olla cool! Kun täyttää kolmekymmentä, voi tehdä mitä haluaa. Minä nautin siitä, kun saan istua terassilla ja katsoa terassin kukkasia ja lintuja.

Toukokuussa olin myös pienellä matkalla. Minä matkustin mökille! Matkustin mökille minun puolisoni ja siskoni kanssa. Me olimme vain viisi päivää mökillä, sää oli vähän huono ja melkein joka päivä satoi vettä. Mutta mökillä oli silti ihanaa! Meidän perheemme mökki sijaitsee Lounais-Suomessa. Lounais-Suomi on Länsi-Suomen ja Etelä-Suomen välissä. Lounais-Suomi on siellä, missä Pori, Rauma ja Turku ovat. Minun perheeni mökki sijaitsee noin 40 kilometriä Raumalta etelään. Kun ajaa Raumalta 40 kilometriä Turkuun päin, silloin voi käydä minun perheeni mökillä. Meidän mökkimme on lähellä Uuttakaupunkia. Uusikaupunki on pieni kaupunki Lounais-Suomessa. Mökki sijaitsee meren rannalla. Kun käy saunassa voi käydä heti meressä uimassa. Jep! Toukokuussa vesi oli tietenkin vielä kylmää, mutta me kävimme meressä pulahtamassa! Tiedättekö te, mitä sana "pulahtaa" tarkoittaa? Sana "pulahtaa" tarkoittaa sitä, kun käy nopeasti uimassa. Eli oikeastaan ei edes käy uimassa. Pulahtaminen on sitä, että menee nopeasti veteen ja tulee sitten nopeasti taas vedestä. Kun meri on kylmää, siinä ei ole mukava uida. Siksi kävimme vain nopeasti pulahtamassa meressä! Meidän perheemme mökki on todella ihanassa paikassa! MUTTA. Minulla ei ole ajokorttia. Eikä autoa. Minulla ei ole autoa, eikä ajokorttia, sillä minä en tarvitse kumpaakaan, kun asun Helsingissä. Hm... mutta miten minä sitten pääsin meidän mökillemme? Helsingistä minun perheeni mökille on aika pitkä matka. Autolla sinne voi ajaa kolmessa ja puolessa tunnissa. Kolme ja puoli tuntia on ihan ok. Kun on auto. Mutta kun ei ole autoa, pitää ajaa bussilla. Tai ensin junalla ja sitten bussilla ja sitten toisella bussilla. Ja nyt kun on korona-aika, se ei ole niin helppoa. Sillä bussit eivät aja yhtä usein kuin ennen koronaviruspandemiaa. Tällä hetkellä ei ole paljon busseja Raumalle. Helsingistä pitää ensin ajaa Turkuun junalla ja Turusta sitten bussilla Raumalle. Raumalta pitää ajaa toisella bussilla lähelle meidän mökkiä. Ja sieltä pitää sitten vielä kävellä mökille. Se kuulostaa kaikki helpolta. Mutta - mökillä pitää myös syödä! Sillä mökin lähellä ei ole kauppaa. Lähin kauppa on kahdeksan kilometrin päässä. Jep. Jos haluaa käydä kaupassa, pitää ajaa kahdeksan kilometriä pyörällä. Meidän mökiltä on kahdeksan kilometriä kauppaan. Ja kahdeksan kilometriä takaisin. Eli yhteensä kuusitoista kilometriä! Siksi on hyvä, jos voi käydä kaupassa Raumalla ja sitten kantaa kaikki ruoat mökille. Me siis kannoimme kaikki ruoat ja juomat mökille. Meillä oli aika paljon ruokaa, sillä me halusimme nauttia ja syödä hyvää ruokaa. Meillä oli paljon suunnitelmia. Me halusimme ainakin grillata ja paistaa lättyjä ja paistaa makkaraa ja syödä sipsejä ja tehdä sipseille dippikastiketta ja syödä salaattia ja tehdä mansikkakakun ja syödä suklaata ja tehdä riisiä ja malesialaista currya ja syödä kiinalaista ruokaa ja syödä lasagnea ja laittaa pastaa ja syödä lohta. Ok. Meillä oli siis suuret suunnitelmat. Me halusimme syödä kaikkia mahdollisia herkkuja. Tiedättekö te, mitä sana "herkku" tarkoittaa? "Herkku" on ruoka, joka on tositosi hyvää. "Herkku" on herkullinen ruoka. Esimerkiksi kakku tai suklaa ovat herkkuja. Ja lätyt ovat herkkuja. Se tietenkin riippuu ihmisestä, mikä ruoka on "herkkua". Minun puolisoni tykkää esimerkiksi makkarasta ja hampurilaisista. Hänelle makkara ja hampurilaiset ovat herkkuja! Minäkin pidän hampurilaisista, mutta minulle esimerkiksi mansikkakakku ja lätyt ja sipsit ja sipsien dippikastike ovat herkkuja! Minusta paras herkku on ihana kakku tai hyvät sipsit dippikastikkeessa!

Mikä teidän mielestänne ovat parempia, suolaiset herkut vai makeat herkut? Pidättekö te enemmän suolaisista vai makeista herkuista? Hmm... minusta ehkä makeat herkut ovat parempia. Toisaalta onko parempaa ruokaa kuin sienilasagne? Tai puhvelin mozzarella salaatti? Nammmmmm! Minusta ehkä sekä suolaiset, että makeat herkut voivat olla yhtä hyviä!

On yksi toinen aihe, josta haluan puhua lyhyesti. Oletteko te kuulleet tai lukeneet, että Suomessa on nyt Kuntavaalit? Kyllä! Ehkä olette nähneet TV:ssä tai uutisissa tai kaupungilla, että Suomessa järjestetään nyt kuntavaalit. Kuntavaalit ovat tärkeä tapahtuma! Mitä tämä sana tarkoittaa - mitä "Kuntavaalit" tarkoittaa? Sana Kuntavaalit, tulee sanasta "kunta", eli englanniksi "municipality", ja "vaalit" eli englanniksi "election". Kuntavaalit on siis englanniksi "municipal election". Kuntavaaleissa kaikki Suomessa asuvat henkilöt voivat äänestää omien kuntiensa asioista. Sana "äänestää" on englanniksi "to vote". On tärkeä äänestää. Äänestyspäivä on sunnuntai, kolmastoista päivä kesäkuuta, eli 13.6.

Minä esimerkiksi asun Helsingissä. Minun kuntani on Helsinki. Kuntavaaleissa minä voin äänestää, kuka saa päättää minun kuntani asioista. Minä ja muut helsinkiläiset voimme päättää, kuka saa sanoa, mitä Helsingissä tehdään seuraavina vuosina. Jos esimerkiksi te asutte Joensuussa tai Oulussa, silloin te voitte äänestää mitä Joensuussa tai Oulussa tapahtuu seuraavina vuosina. Jos te esimerkiksi asutte pienessä kunnassa, eli pienessä paikassa, silloin voi olla, että teidän kunnassanne ei ole paljon rahaa. Voi olla, että teidän kunnassanne on terveysasema, mutta ei ambulanssia. Hmm.. ambulanssi on tärkeä auto. Jos teille esimerkiksi syntyy lapsi, silloin on tärkeää, että te pääsette nopeasti sairaalaan synnyttämään. Mutta jos teidän kunnallanne ei ole rahaa, ja jos sairaala on kaukana, silloin voi olla vaikea päästä sairaalaan. Silloin voi olla, että te ja teidän lapsenne on vaarassa. Siksi on tärkeä äänestää kuntavaaleissa. Jokaisella kunnalla asuu ihmisiä, jotka haluavat parantaa kunnan asioita. Ja te voitte äänestää heitä. Ja sitten nämä ihmiset voivat parantaa teidän elämäänne teidän kunnassanne. Kaikilla kunnilla ei ole samoja ongelmia. Siksi on tärkeää äänestää oikeaa ihmistä ja puoluetta teidän kunnallenne. Kuntavaaleissa äänestetään aina jotain puoluetta. Tiedättekö te, mikä "puolue" on? Sana "puolue" tarkoittaa poliittista ryhmää. Esimerkiksi Yhdysvalloissa, eli Pohjois-Amerikassa, on kaksi puoluetta: republikaanit ja demokraatit. Kiinassa on vain yksi puolue: kommunistinen puolue. Eri maissa on eri puolueita. Suomessa on noin yhdeksän isoa puoluetta. Suomessa on eri puolueita, joilla kaikilla on eri intressit. Suomen isoimmat puolueet ovat Sosiaalidemokraatit (eli SDP), Perussuomalaiset, Kokoomus, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto, Suomen ruotsalainen kansanpuolue (eli RKP), Kristillisdemokraatit (eli KD) ja Liike Nyt -puolue. Nämä ovat Suomen suurimmat puolueet. Näiden lisäksi Suomessa on paljon pieniä puolueita, kuten esimerkiksi Feministinen puolue, Piraattipuolue, Siniset ja Suomen Kommunistinen puolue. On tärkeä äänestää, jos voi äänestää. Ja jokainen henkilö, joka on asunut Suomessa ainakin kaksi vuotta, voi äänestää Kuntavaaleissa. Joskus on vaikea tietää, mikä on hyvä puolue. Aina ei voi tietää, mikä on hyvä puolue itselle. Mutta esimerkiksi Yle:llä ja Helsingin Sanomilla (Helsingin Sanomat on Suomen suurin sanomalehti) on omat vaalikoneet. Vaalikone on vähän sama asia kuin tietokonepeli, joka auttaa tietä löytämään teille sopivan ehdokkaan. Ehdokas on sama asia kuin poliitikko, jota voi äänestää. "Ehdokas" on englanniksi "candidate". Jos haluatte, voin kertoa blogillani ja Instagramissa lisää siitä, miten Yle:n vaalikonetta voi käyttää ja miten Suomessa äänestetään. Se ei ole vaikeaa. Jos te jo tiedätte, mitä ehdokasta te haluatte äänestää, silloin te tarvitsette vain passin tai henkilökortin tai ajokortin. Äänestyspaikka on usein koulu, kirjasto tai kaupungintalo. Voitte myös googlettaa, miten kuntavaaleissa äänestetään. Netissä on paljon tietoa myös englanniksi ja muilla kielillä! Muistakaa, että äänestyspäivä on 13.6., eli sunnuntai, kolmastoista päivä kesäkuuta. Se on viimeinen mahdollisuus äänestää. Sen jälkeen ei enää voi äänestää.

Ok, mutta nyt katsotaan, mitä uusia sanoja me olemme oppineet tänään! Muistatteko te vielä kaikki uudet sanat? Kuunnellaan ne yhdessä:


Sanasto:

syy - reason
tekosyy - excuse, (lit. made-up reason)
mahdoton - impossible
mahdollinen - possible
selitys - explanation
älä selitä! - stop explaining (lit. don't explain!)
luovuttaa - to give up
nauttia - to enjoy
Lounais-Suomi - South-West Finland
pulahtaa veteen - to dip into the water
herkku - delicacy, delicious food / snack
kunta - municipality
vaalit - election
kuntavaalit - municipal election
puolue - party
äänestää - to vote
äänestyspäivä - Election Day (lit. voting day)
vaalikone - voting aid application
ehdokas - candidate


Opi suomea! -podcast kiittää teitä kaikesta tuesta! Te motivoitte minua jatkamaan podcastin tekemistä. Minä haluan jatkaa podcastin tekemistä, koska minusta on hienoa, että te opiskelette suomea, vaikka se onkin yksi maailman vaikeimmista kielistä! Olen lukenut teidän viestejänne ja te kirjoitatte erittäin hyvin suomeksi! Teidän ei tarvitse pelätä virheitä! Tsemppiä kaikille ja kuullaan seuraavassa jaksossa!

Moi moi!

T. Kassu