Kolmastoista jakso - pettymisestä

27/11/2022

Hei hyvät kuulijat ja tervetuloa taas kuuntelemaan Opi suomea! -podcastia! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä.

Kyllä, olen äänittänyt uuden jakson! En uskonut, että tämä podcast tulisi takaisin - ettekä varmaan tekään! Mitä teille kaikille kuuluu? Oletteko te opiskelleet suomea? Ehkä te olette jo tosi hyviä puhumaan ja ymmärtämään suomea. Voi tietenkin olla, että te olleet kiireisiä töissä ja opinnoissa. Voi olla, että joku teistä on nyt uusi äiti tai uusi isi! Oletteko te uusia äitejä tai isejä? Vai onko teillä elämässä kova kiire ja unohditte opiskella suomea? Joskus elämässä tapahtuu paljon kaikkea. Ja joskus aika ei riitä kaikkeen siihen, mitä haluaisi tehdä. Mutta hei, ei mitään hätää jos ette ole opiskelleet suomea, tänään on uusi päivä ja minä olen täällä puhumassa teille suomea! Voitte aloittaa suomen kielen opiskelun tänään tämän jakson kanssa. Minä olen täällä tänään keskustelemassa kaikesta mahdollisesta suomen kielellä! On kiva olla täällä teidän kanssa!

Kyllä, tämä podcast nukkui pitkää talviunta. Rehellisesti sanoen en uskonut, että tämä podcast tulisi enää takaisin pitkiltä talviunilta. Toinen sana talviunelle on sana horros. Horros on sama asia kuin pitkä uni. Horros on sama asia kuin talviuni tai epätavallisen syvä ja pitkä uni. Joo, tiedän: sana horros kuulostaa vähän "horrorilta", heh! Mutta sana "horror" on rallienglantia ja tarkoittaa samaa kuin englannin kielen horror - eli joku kauhea tai hirveä asia. Sana "horror" on siis rallienglantia. Rallienglanti on sama asia kuin finglish. Rallienglanti on sitä, kun suomalaiset puhuvat englantia tosi huonosti ja hauskalla tavalla (ja hauskalla aksentilla). Milloin sitten voitte käyttää sanaa "horror"? No, hmm, yksi esimerkki on kun lähdette Lappiin vaeltamaan ja on kesä ja on tosi kuuma ja hyttyset inisevät korvissa ja hiki valuu ja vesi on loppunut teiltä eikä teillä enää ole ruokaa ja kompassi ei toimi ja kännykästä on loppunut akku ja seuraavaan kylään on 30 kilometriä - silloin voi sanoa, että se on aika "horrortilanne". Minulla on teille vielä toinen esimerkki: Kun esimerkiksi pitää matkustaa jonnekin kauas ja bussi ei tule ja sitten pitää juosta junaan ja juna menee rikki ja sitten pitää soittaa taksi ja on 5 minuuttia aikaa löytää oikea terminaali ja sitten huomaa, että on unohtanut passin kotiin ja melkein myöhästyy lentokoneesta - sellainenkin tilanne on aika "horror". Mutta "horror"-sana on puhekieltä. Sana "horror" on puhekieltä. Sana "horror" on rallienglantia. Se on eri asia kuin horros. Horros tarkoittaa pitkää talviunta tai pitkää lepoa. Ok, teillä on varmasti jo pää ihan sekaisin. Niin minullakin. Minullakin on pää ihan sekaisin. Takaisin aiheeseen: Minä luulin, että minulla ei enää ole aikaa tehdä tätä podcastia, sillä oli kulunut jo paljon, paljon aikaa viimeisestä jaksosta. Luulin, että tämä podcast ei enää herää talviunilta! Luulin, että tämä podcast ei enää herää horroksesta!

Koska haluan jatkaa tämän podcastin tekemistä haluan olla rehellinen. Haluan kertoa teille rehellisesti minun elämästäni. Minä haluan olla rehellinen. Mitä muuten sana rehellinen tarkoittaa? Sana rehellinen on englanniksi honest. Ihminen on rehellinen, kun se kertoo totuuden. Ihminen on rehellinen, kun kaikki mitä se kertoo on totta. Öhh, haluan olla rehellinen. Viimeisen vuoden olin tosi surullinen. En tiedä miksi, mutta viimeinen vuosi oli todella vaikea vuosi. Viimeinen vuosi ei ollut helppo. Minulla oli todella paljon stressiä ja rahahuolia. Minulla oli aina huoli rahasta. Sana huoli on sama kuin englannin kielen worry. Ja jotenkin minusta tuntui, että mikään ei muutu. Minulla oli sellainen olo, että minun elämäni ei koskaan muutu erilaiseksi. Minä luulin, että minun koko elämäni pysyy samanlaisena ja mikään ei muutu. Ja se olisi aika suuri ongelma, sillä minulla oli paljon stressiä ja rahahuolia. Ja me kaikki tietenkin toivomme, että meidän elämässä ei olisi jatkuvaa stressiä ja rahahuolia...Jos asiaa ajattelee filosofiselta kannalta, voi ajatella että "ok, stressi ja rahahuolet kuuluvat elämään." Jos ajattelee asiaa esim. buddhalaisesta näkökulmasta voi ajatella että "elämä on kärsimystä." Mutta jokapäiväisessä elämässä, eli arjessa, ei aina ole energiaa ajatella asioita filosofisesta näkökulmasta. Joskus vain haluaisi, että arki olisi mukavaa ja helppoa. Siksi minulle tuli tosi väsynyt olo ja minä olin surullinen. Olin surullinen ja vähän pettynyt itseeni. Minä olin surullinen ja pettynyt itseeni. Tiedättekö te, mitä sana pettynyt tarkoittaa? Sana pettynyt tarkoittaa sitä, kun on surullinen siksi, että jokin asia ei mennyt niin hyvin kuin oli ajatellut. Minä ajattelin, että minä teen tätä podcastia, mutta sitten en tehnytkään! Ja siksi minä olin pettynyt itseeni. Sana pettynyt tarkoittaa sitä, kun ihminen on surullinen ja ehkä vähän masentunut siitä, että jokin asia menee huonommin, kuin oli ajatellut.

Milloin ihminen pettyy? Ihminen voi pettyä monessa, monessa eri tilanteessa. Me kaikki olemme varmasti pettyneet joskus. Pettyminen on tavallista esimerkiksi silloin, kun hakee uutta työpaikkaa. Kun joku hakee uutta työpaikkaa, hän tietenkin toivoo, että hän saisi työpaikan. Hän toivoo, että hän pääsisi uuteen työhön. Ehkä hän ajattelee jo millaista on työskennellä uudessa toimistossa. Ja ehkä hän ajattelee jo uusia työkavereita ja millaista on juoda kahvia tauolla uusien työkavereiden kanssa. Ja tietenkin hän ajattelee jo uutta palkkaa. Ehkä hän ajattelee jo kaikkea sitä, mitä hän voi rahalla ostaa. Hän ajattelee esimerkiksi: "Kun minulla on uusi työpaikka, voin ostaa itselleni uuden tietokoneen ja pääsen matkustamaan ja katsomaan perhettäni!" tai "kun minulla on tuo uusi työ, minä säästän paljon rahaa ja sitten minä perustan oman yrityksen!" tai "kun minulla on uusi työpaikka, minä tienaan paljon rahaa ja voin käydä joka päivä ravintolassa syömässä." tai sitten hän ajattelee: "Kun minulla on uusi työpaikka ajan sinne joka päivä metrolla ja ostan pullan R-kioskista ja sitten istun penkille meren rannalle ja katson lokkeja ja syön pullaa ja juon kahvia ja sitten kaikki elämässäni on hyvin." Niin, ehkä hän on tosi optimistinen ja ajattelee, miten hänen elämästään tulee helpompaa koska uusi työpaikka tuo hänelle paljon uusia mahdollisuuksia ja parempaa palkkaa. Mutta ehkä hän ei saakaan vastausta sähköpostiin. Ehkä hän ei saa sähköpostia. Ehkä hän ei saa vastausta työhakemukseen. Tai sitten hän saa sähköpostin, jossa sanotaan "anteeksi, mutta emme valinneet sinua." tai "emme tarvitse uusia työntekijöitä." Ja hän ymmärtää, että hän ei pääsekään uusiin töihin. Hän ei saanut uutta työpaikkaa. Silloin ihminen voi pettyä. Pettyä on verbi. Kun ihminen on surullinen siksi, että asiat eivät menneet niin hyvin kuin hän ajatteli, silloin hän on pettynyt. Joskus me ihmiset petymme. Se on tavallista ja se kuuluu elämään. Ja joskus me petymme itseemme. Joskus me petymme itseemme, koska me ajattelemme että urheilemme enemmän tai teemme enemmän töitä tai tai lopetamme tupakan polton tai opiskelemme ahkerammin tai emme enää juo alkoholia. Mutta realiteetti on aivan eri kuin mitä suunnittelimme. Ja sitten me petymme itseemme. Se on ihan normaalia - se on ihan normaalia. Ja koska tämä podcast oli pitkällä tauolla, olin pettynyt itseeni. Olin todella pettynyt itseeni. Mutta täällä minä olen! Ja Meillä on uusi jakso - joskus elämä ei mene niin kuin oli ajatellut, mutta se ei ole maailman loppu.

Viimeinen vuosi oli siis aika vaikea, koska minulla oli stressiä ja rahahuolia. Mutta toinen syy oli se, että minä en tiennyt mikä minusta tulee. En tiennyt, mikä minusta tulee isona. Okei, ehkä te ajattelette nyt "..öhh, Kassu, etkös sinä ole jo kolmekymppinen...?". No siihen voin sanoa että joo-o, ette ole väärässä! Olen todellakin jo kolmekymppinen. Olette siis oikeassa. Joskus minun on todella vaikea uskoa että olen todellakin jo kolmekymppinen. Samaan aikaan olen nimittäin vielä tosi lapsellinen. Mitä sana lapsellinen tarkoittaa? Lapsellinen tarkoittaa sitä, kun ihminen ei käyttäydy kuin aikuinen. Lapsellinen on esimerkiksi sitä, kun aikuinen ei vielä osaa tehdä asioita, joita muut aikuiset osaavat tehdä. Minä olen lapsellinen, koska välillä olen todella epärealistinen! Ja oikeastaan en vielä tiedä paljoakaan aikuisten elämästä. Minä yritän jatkuvasti oppia uusia asioita mutta joskus on vaikea löytää tietoa tärkeistä asioista. Joskus on vaikea löytää tärkeää tietoa eli informaatiota. Joskus on vaikea löytää tietoa esimerkiksi siitä, miten hoidetaan verot tai miten saadaan töitä tai miten hoidetaan perhesuhteita tai miten usein pitäisi tavata kavereita tai milloin pitäisi suunnitella lomia tai kuinka suunnitellaan tulevaisuutta. Nämä ovat muutamia esimerkkejä asioista, joita minä en vielä ihan sataprosenttisesti osaa. Minä en vielä osaa näitä ihan sataprosenttisesti.

Joskus elämä on vaikeaa, mutta tavallisesti asiat järjestyvät. Joskus pitää tehdä töitä, jotta asiat järjestyvät. Joskus pitää tehdä töitä ja jaksaa yrittää ja vasta sitten asiat menevät hitaasti, pikkuhiljaa, parempaan suuntaan. Mutta tavallisesti elämä ei ole aina vain kärsimystä! Tavallisesti elämä ei ole pelkkää kärsimystä. Tavallisesti elämässä on välillä hyviä ja välillä huonoja vaiheita. Elämässä on hyviä ja huonoja aikoja, mutta kaikki asiat järjestyvät lopulta. Olen siitä aivan varma!

Mutta te yritätte opetella suomea ja siksi me katsotaan nyt yhdessä kaikki uudet sanat läpi! Oletteko te valmiina?


Sanasto:

horros - hibernation
talviuni - winter sleep
horror - horror, terror
horrortilanne - horrible / bad situation
rallienglanti - finglish, "bad" Finnish
rehellinen - honest
huoli - worry
pettynyt - disappointed
pettyä - be disappointed
lapsellinen - childish


Mitä te teette, kun teidän elämä on vaikeaa? Mikä teitä auttaa jaksamaan? Joskus on hyvä, kun asioista voi kertoa rehellisesti jollekin hyvälle ihmiselle. Joskus jo auttaa, kun asioista voi puhua rehellisesti ja avoimesti. Se voi olla ensimmäinen askel eteenpäin.

Ensi jaksossa kerron lisää minun ongelmistani! Seuraavassa jaksossa kerron teille, mitä minä päätin tehdä. Minun oli tehtävä jotakin minun elämälleni jotta olisin taas iloinen ja onnellinen. Minä päätin, että minun on pakko tehdä jotain elämälleni. Minä päätin, että nyt minä kokeilen jotain uutta! Mutta siitä minä kerron teille seuraavassa jaksossa.

Kiitos kaikille kuulijoille ja suuri kiitos erityisesti teille, jotka olette ostaneet minulle teetä ja tukeneet tätä podcastia vaikka en julkaissut yhtään uutta jaksoa. Kiitos teille tuhannesti!

Me kuulemme seuraavassa jaksossa! Moi moi!


-Kassu