Neljäs jakso - metsä

04/01/2021

Hei hyvät kuulijat ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastin neljättä jaksoa! Toivottavasti uusi vuosi on alkanut hyvin! Toivottavasti olette kaikki voineet nukkua ja syödä hyvin! Toivottavasti teidän kaikkien joulu ja uusi vuosi kului mukavasti. Oletteko syöneet paljon hyvää ruokaa? Minä olen syönyt niin paljon. Olen ihan varma, että olen lihonut pari kiloa heheh. Olen lihonut ainakin pari kiloa nyt talvella. Mitä sana "lihoa" tarkoittaa? Sana "lihoa" tarkoittaa, että ihminen muuttuu painavammaksi. Esimerkiksi: minä painan normaalisti noin 65 kiloa. Mutta voi olla, että nyt painan 67 kiloa. Voi olla, että painan nyt kaksi kiloa enemmän! Koska minä syön koko ajan niin paljon hyvää ruokaa. Ja koska minä katson paljon elokuvia ja sarjoja, enkä liiku tarpeeksi. Kun ihminen syö, eikä liiku tai urheile tarpeeksi, silloin ihminen lihoo. Ihminen muuttuu painavammaksi. Ihminen painaa enemmän. Minä olen syönyt paljon jouluruokia ja siksi minä olen lihonut vähän. Minun pitää nyt käydä ahkerasti kävelyllä ja liikkua enemmän. Minun pitää urheilla ahkerasti - kyllä, yritän urheilla joka päivä. Kun ihminen kävelee ja liikkuu paljon, silloin ihminen ei liho niin helposti. Siksi minun täytyy mennä kävelylle!

Suomessa on satanut nyt paljon lunta. Itse asiassa luulen, että koko Pohjois-Euroopassa on nyt paljon lunta. Tiedän, että jopa Berliinissä on lunta! Jep! Jopa Saksassa on lunta! Onko teidän maassanne lunta? Tiedän, että ainakin Venäjällä on lunta. Venäjän keski- ja pohjoisosissa on paljon lunta. Siperiassa on paljon lunta. Ja Siperiassa on todella, todella kylmä. Jopa -47 astetta! Apua! Miten kylmä... hrrr. Ja tiedän, että Kiinassakin on lunta. Pohjois-Kiinassa on hyvin kylmä. Mutta - onko esimerkiksi Ranskassa lunta? Entä...Japanissa? Minä tiedän, että Pohjois-Japanissa sataa joskus lunta. Ja Koreassakin sataa usein lunta. Voitte kirjoittaa minulle sähköpostia ja kertoa, sataako teidän maassanne lunta.

Tässä jaksossa haluan puhua vähän lumesta - ja metsästä. Hm... miksi haluan puhua ... metsästä? No, katsotaanpa. Metsä on paikka, jota monet suomalaiset rakastavat. Minäkin rakastan metsää. Ja kun menen kävelylle - silloin menen mieluiten metsään kävelylle. Ehkä muistatte, että minä asun Helsingissä. Kyllä - asun Helsingissä, Suomen pääkaupungissa. Suomen pääkaupungissa asuu noin 500.000 ihmistä. Helsingin asukasluku on noin 500.000. Helsingin lähellä on kaksi isoa kaupunkia: Espoo ja Vantaa. Jos laskee nämä kolme kaupunkia yhteen, silloin voi sanoa "pääkaupunkiseutu". Pääkaupunkiseutu on sama asia kuin Espoo, Vantaa ja Helsinki - nämä kolme kaupunkia - yhdessä. Pääkaupunkiseudulla asuu noin 1,2 miljoonaa ihmistä. Täällä siis asuu aika paljon ihmisiä. Mutta pääkaupunkiseudulla on silti paljon metsää. Minä asun Helsingin itäisessä osassa. Asun Itä-Helsingissä. Minun mielestäni Itä-Helsinki on mielenkiintoinen paikka. Täällä asuu paljon erilaisia ihmisiä. Monet suomalaiset tuntevat Itä-Helsingin tarinoista. Kyllä - tarinoista! Monet ihmiset kertovat erilaisia tarinoita Itä-Helsingistä. Ne ovat erilaisia legendoja. Monet helsinkiläiset ajattelevat, että Itä-Helsinki on vähän vaarallinen paikka. Se on eräänlainen legenda. Monet ajattelevat, että Itä-Helsingissä on paljon rikollisuutta ja huumeita. Mitä on rikollisuus? Rikollisuus on sitä, että varastaa rahaa toiselta ihmiseltä. Tai että rikkoo toisen ihmisen auton. Tai että ampuu toista ihmistä aseella. Tai että myy huumeita. Rikollisuus on sitä - että tekee jotain, mikä on kiellettyä. Mitä ei saisi tehdä. Jos tekee jotain rikollista - jotain pahaa, sitten poliisi voi ottaa kiinni ja viedä poliisiautoon. Ja poliisiauto vie rikollisen vankilaan. Ja sitten pitää istua monta päivää tai kuukautta tai jopa vuotta vankilassa. Vankila ei ole hauska paikka. Se on tylsä ja masentava paikka. Siksi ei saa tehdä rikoksia. Minä tiedän, että te kaikki tiedätte nämä asiat. Hmm.. mutta Itä-Helsinki on hyvin värikäs paikka. Täällä asuu paljon hyviä ihmisiä. Tietenkin jotkut meistä tekevät rikoksia. Jotkut meistä on rikollisia. Mutta suurin osa Itä-Helsingin ihmisistä ei ole rikollisia. Suurin osa Itä-Helsingin ihmisistä on ihan tavallisia ihmisiä. Suurin osa on ihan normaaleja ihmisiä. Minä pidän Itä-Helsingistä paljon.

Minun kotini lähellä on ihana metsä ja meri. Minun kotoani meren rantaan on hyvin lyhyt matka. Jos haluan mennä metsään kävelemään tai mereen uimaan - voin kävellä sinne! Kun kävelen 5 minuuttia, olen jo metsässä tai meren rannalla. Se on ihana asia! Helsinki on ehkä joskus vähän tylsä paikka asua - mutta luonto on aina lähellä. Erityisesti Itä-Helsingissä. Itä-Helsingissä luonto on aina lähellä. Täällä on paljon luontoa. Myös siksi pidän Helsingistä; myös siitä syystä pidän Itä-Helsingistä.

Minä menen joka päivä metsään kävelemään. Hmm.. osaan kuvitella, että teistä moni ajattelee nyt: "Miksi hän menee metsään kävelemään? Eikö se ole vähän tylsää...?". Hmm... sekin on totta! Metsässä käveleminen on ehkä joskus vähän tylsää. Ehkä se riippuu vähän siitä, mihin on tottunut. Onko teidän mielestänne tylsää mennä metsään kävelemään?

Tähän voin kertoa pienen jutun. Minulla on yksi juttu, jonka voin kertoa teille. Mitä sana "juttu" tarkoittaa? "Juttu" on lyhyt tarina. Juttu on jokin lyhyt kertomus. Se on jokin tarina, joka ei ole niin tärkeä. Ymmärsittekö? Hmm.. minulla on siis yksi juttu, jonka voin kertoa teille:

Neljä vuotta sitten asuin Taiwanissa. Kyllä! Minä olen asunut Taiwanissa. Tiedättekö missä Taiwan on? Taiwan on Aasiassa. Taiwan on pieni saari Kiinan alapuolella. Kiina on iso, iso maa ja Taiwan on pieni maa. Taiwan on pieni saari lähellä Kiinaa. Taiwanissa puhutaan myös kiinaa. Minä asuin Taiwanissa, koska opiskelen kiinaa. Kyllä. Opiskelen kiinan kieltä. Asuin Taiwanissa vuosina 2016 ja 2017. Asuin Taiwanissa monta kuukautta. Taiwan on pieni saari. Taiwan on noin Sveitsin kokoinen saari. Taiwan on suurin piirtein yhtä iso maa kuin Sveitsi. Sveitsi on pieni maa Euroopan keskellä. Sveitsissä on paljon vuoria. Ja Taiwanissakin on paljon vuoria. Taiwan ja Sveitsi ovat hyvin samanlaisia maita! Mutta Taiwanissa on aina hyvin lämmin sää. Siellä on subtrooppinen ilma. Mutta Sveitsissä on talvisin todella kylmä. Ja Taiwanissa asuu paljon, paljon ihmisiä. Taiwanin asukasluku on noin 24 miljoonaa ihmistä! Kun olin Taiwanissa ensimmäistä kertaa olin shokissa! Jep! Olin shokissa! Taiwan on niiiiiiin kaunis maa! Minusta Taiwan oli aivan kuin paratiisisaari! Siellä on paljon vihreitä vuoria ja isoja, moderneja kaupunkeja. Ihmiset ovat hyvin ystävällisiä ja kohteliaita. Mitä sana "kohtelias" tarkoittaa? Sana "kohtelias" tarkoittaa sitä, kun sanoo aina "kiitos!" ja "anteeksi!". Joo. Minusta taiwanilaiset ovat hyvin kohteliaita. Ovatko suomalaiset kohteliaita`? Hm... ehkä jotkut suomalaiset ovat kohteliaita...en ole ihan varma ovatko suomalaiset kohteliaita. Minusta taiwanilaiset ovat usein kohteliaampia.

Ok. Takaisin Taiwaniin! Taipei on Taiwanin pääkaupunki. Taipei on niin hieno ja moderni kaupunki. Se on todella kaunis ja mielenkiintoinen kaupunki. Ja siellä voi kävellä ja nähdä joka päivä jotain uutta ja mielenkiintoista. Rakastan Taipeita ja rakastan Taipeissa kävelemistä. Minun mielestäni Taiwanissa ei tule ikinä tylsää. Joka päivä voi kokeilla jotain uutta ruokaa, nähdä jotain mielenkiintoista ja eksoottista ja tutustua uusiin ihmisiin. Taiwanissa on sen lisäksi melkein jokaisena päivänä ihana sää. Taiwanissa ilma on hyvin lämmin ja aurinko paistaa melkein joka päivä. Siellä voi mennä kadulle kävelemään keskellä yötä - T-paidassa ja shortseissa! Eikä tule kylmä! Eikö olekin ihanaa? Asutteko te subtrooppisessa maassa? Entä oletteko te käyneet Taiwanissa? Jos ette ole käyneet Taiwanissa, silloin suosittelen, että käytte siellä! Se on hieno maa. Koronaviruksen jälkeen suosittelen, että matkustatte Taiwaniin. Jos olette jo käyneet Taiwanissa - silloin ymmärrätte ehkä, mistä puhun hehe.

Kun asuin Taiwanissa minulla ei ikinä ollut tylsää. Minulla oli aina paljon tekemistä! Mutta kun olin ollut Taiwanissa muutaman kuukauden minun tuli vähän ikävä Suomea. Kun olin asunut Taiwanissa noin neljän kuukauden ajan - minun tuli vähän ikävä Suomea. Minulla oli vähän koti-ikävä. Mitä on "koti-ikävä"? Koti-ikävä on, kun on ikävä kotia. Kun esimerkiksi asutte kaukana, kauna teidän perheestänne ja kaukana teidän kodista - silloin ajattelette joskus "hmm...haluaisin olla kotona minun perheeni ja äitini luona" ja silloin voi tulla vähän surulliseksi. Silloin voi ajatella "äitiiiiii - haluan kotiin!" ja voi jopa itkeä.. yhyy! Voi olla, että on surullinen, koska koti ja perhe on niiiiiin kaukana. Kun asuin Taiwanissa, siellä asui myös yksi italialainen poika. Hän oli minun kaverini. Hän oli minun ystäväni. Ja hänen oli aina kova koti-ikävä Italiaan. Mutta miksi hänellä oli aina kova koti-ikävä? Heheh - hänen oli aina koti-ikävä koska hänen oli ikävä italialista ruokaa! Jep! Taiwanin ruoka on hyvin erilaista kuin italialainen ruoka. Ja siksi italialaisen pojan oli aina koti-ikävä Italiaan! Hän halusi syödä mozzarellaa ja parmesania ja salamia...ja ehkä tiramisua.

Minunkin oli vähän koti-ikävä Suomeen. Mutta Suomessa ei ole yhtä hyvää ruokaa kuin Italiassa. Suomessa ei ole myöskään lämmintä. Suomessa on aika kylmää ja erityisesti marraskuussa on aika harmaata. Miksi minun sitten oli koti-ikävä? Te voitte arvata syyn! Te voitte arvata oikean vastauksen. Mikä on oikea vastaus?

No, oikea vastaus on tietenkin: Minun oli ikävä suomalaista luontoa ja metsää. Kyllä! Minun oli ikävä metsää. No..eikö Taiwanissa sitten ole metsää? Tietenkin Taiwanissakin on metsää! Ja Taiwanin metsä on hyvin, hyvin kaunis! Taiwanissa on todella kaunis luonto ja minun on nyt todella kova ikävä Taiwanin luontoa ja vuoria! Mutta Taiwanissa metsä on usein vähän kaukana... ja sinne ei pääse ihan yhtä helposti. Jos asuu isossa kaupungissa, on vähän vaikea mennä metsään kävelemään.

Mutta miksi suomalaiset rakastavat metsää niin paljon?

Ensimmäinen tärkeä syy on se, että metsässä ei ikinä tapaa ketään tuttua. Metsässä ei ikinä tapaa ketään. Taiwanissa oli aina paljon ihmisiä kävelyllä. Kun menin kävelemään Taiwanin metsään tai vuorille, siellä oli usein paljon ihmisiä kävelemässä. Mutta kun menee kävelylle Suomessa, on usein aivan yksin. Ja minä pidän siitä. Minä tykkään olla yksin metsässä! Ehkä mietitte nyt: "miksi hän haluaa olla metsässä yksin?". Oikea vastaus siihen on: Minä voin mennä metsään kävelemään vaikka pyjama päällä! Kyllä! Jos minä haluan, voin mennä vaikka yöpaita päällä metsään kävelemään. Esimerkiksi lauantaiaamulla en aina jaksa käydä suihkussa. Mutta metsässä en ikinä tapaa ketään, jota tunnen. Jos en jaksa käydä suihkussa, menen silti metsään kävelemään. Siellä ei ikinä tapaa ystäviä tai työkavereita! Se on suomalaisen metsän hyvä puoli hehe! Metsä on hyvä paikka introvertille!

Tämän lisäksi voin olla hiljaa ja kuunnella metsän ääniä. Metsässä on paljon mielenkiintoisia ääniä ja eläimiä. Jouluun alussa kävelin metsässä päivällä ja näin pöllön. Kyllä! Näin ison pöllön puussa - keskellä päivää! Mikä on "pöllö"? Se on iso lintu, joka sanoo: "huhuuuuu, huhuuu". Jep! Pöllö sanoo "huhuu". Ja pöllöt eivät yleensä metsästä päivällä. Pöllöt metsästävät yleensä illalla tai yöllä. Sillä niillä on hyvät silmät. Ne metsästävät hiiriä ja pieniä metsässä asuvia eläimiä. Mutta tämä pöllö oli vähän outo pöllö, sillä se metsästi keskellä päivää! Se oli minun mielestäni hieno näky! Oli hienoa nähdä pöllö, kun kävin kävelyllä. Se oli noin 10 minuutin kävelymatkan päästä minun kodistani. Näin pöllön noin 10 minuutin kävelymatkan päästä kodistani. Mitä sana "kävelymatka" tarkoittaa? Se on matka tai reitti, jonka voi kävellä. Siksi minä haluan asua lähellä metsää. Koska metsässä näkee joskus hienoja eläimiä! Ja hienoja, korkeita puita. Minun kotini lähellä kasvaa korkeita ja vanhoja puita. Yksi puu on 300 vuotta vanha! Suomessa ei myöskään ole niin paljon mielenkiintoista katseltavaa. Suomessa ei esimerkiksi oikein ole paljon mielenkiintoisia katuravintoloita tai toreja. Kun kävelee kaupungilla ei voi nähdä paljon . Mikä on "katuravintola"? Sana "katuravintola" tulee sanoista "katu" - eli tie - ja "ravintola" - eli paikka missä voi syödä ruokaa. Katuravintola on pieni ravintola kadun varressa. Katuravintola on pieni ravintola, joka on ulkona ja kadulla. Kun kävelee katua pitkin nälkäisenä, silloin voi ostaa jotain pientä syötävää katuravintolasta. Aasiassa on paljon katuravintoloita. Mutta Suomessa on talvisin liian kylmä.... jep. Siksi Suomessa on hyvin vähän katuravintoloita. Sen lisäksi ruoka on hyvin kallista Suomessa. Entä suomen kadut? hmm...minusta kaikki suomalaiset kaupungit näyttävät aika samanlaisilta. Minusta suomalaiset kaupungit ovat usein vähän tylsiä.

Olen myös kuullut, että suomalaiset rakastavat metsää, koska suomalaiset ovat aina asuneet metsässä. Suomalaisille metsä on tärkeä asia. Monet suomalaiset myös omistavat metsää. Monilla suomalaisilla on oma metsä. Luulen, että monelle suomalaiselle on tärkeää omistaa omaa metsää tai maata. Kun on oma metsä, siellä voi tehdä ihan mitä itse haluaa. Sinne voi rakentaa esimerkiksi oman mökin. Monella suomalaisella on mökki. Pieni tai iso kesämökki. Metsään voi myös mennä vaeltamaan. Mitä on "vaeltaminen"? "Vaeltaminen" on sitä, kun kävelee monta tuntia tai päivää luonnossa. Jotkut ihmiset vaeltavat jopa kuukausia! Monet ihmiset menevät kansallispuistoon vaeltamaan. Mikä on kansallispuisto? Sana "kansallispuisto" tarkoittaa sellaista isoa, isoa puistoa tai aluetta, jossa ei saa rakentaa taloja. Sinne ei saa rakentaa isoja katuja ja taloja. Siellä ei saa ajaa autolla. Kansallispuisto on paikka, jossa esimerkiksi villieläimet saavat asua rauhassa. Monet pitävät kansallispuistoissa vaeltamisesta. Myös Suomessa on paljon kansallispuistoja. Suomen pohjoisessa osassa - eli Lapissa - on monta kansallispuistoa. Mutta myös Espoossa on kansallispuisto. Sen nimi on Nuuksio. Oletteko kuulleet Nuuksiosta? Monet helsinkiläiset menevät vaeltamaan Nuuksioon yhdeksi päiväksi. Sillä Nuuksio on pieni kansallispuisto. Pidättekö te vaeltamisesta? Minä pidän vaeltamisesta hyvin paljon. Tiedän, että on yksi kuuluisa elokuva, joka kertoo vaeltamisesta. Sen elokuvan nimi on "Wild". Siinä on nainen, joka vaeltaa Kaliforniasta Washingtoniin. Jep! "Wild" on amerikkalainen elokuva. "Wild" nimisessä elokuvassa nainen vaeltaa 95 päivän ajan Kaliforniasta Washingtoniin. Minun mielestäni se on uskomatonta! Minusta on uskomatonta, että joku vaeltaa 95 päivän ajan! Se on kauhean pitkä aika!

Monet suomalaiset pitävät metsässä kävelemisestä. Usein kuulen esimerkiksi kavereilta, että jos heillä on huono olo tai paha mieli - silloin he menevät metsään kävelemään. Kun esimerkiksi jollain ihmisellä on surullinen olo - silloin hän voi mennä kävelylle metsään. Kun kävelee metsässä noin puoli tuntia tai tunnin verran, silloin tulee parempi olo. Silloin tulee nopeasti parempi tunne. Ja sitten voi mennä takaisin kotiin ja on jo parempi olo. Minulla on monia kavereita, jotka menevät joka päivä metsään kävelemään. Monella suomalaisella on myös koira. Ja kun omistaa koiran, silloin pitää mennä kävelyttämään koiraa. Ja metsä on parempi paikka koiralle kuin kaupungin kadut. Metsässä käveleminen on myös hyvää liikuntaa. Se on helppoa liikuntaa. Myös vanhat ihmiset voivat kävellä metsässä.

Kun olin teini-ikäinen en pitänyt metsästä. Kun olin teini-ikäinen - eli kun olin noin 14 tai 15-vuotias, en pitänyt vaeltamisesta. Silloin vihasin luontoa! Halusin mieluummin olla kaupungissa ja omassa kodissa. Mutta nyt kun olen aikuinen, rakastan luontoa ja metsää. Haluaisin olla metsässä koko päivän.

Hmm.. Mitä te ajattelette tästä? Mitä te ajattelette kaikesta, mitä kerroin? Onko teidän maassanne yleistä, että mennään metsään kävelemään? Entä onko teidän maassanne paljon metsää? Tiedän, että esimerkiksi Kanadassa ja Alaskassa on todella paljon metsää. Siellä on enemmän metsää kuin Suomessa. Myös Venäjällä on paljon metsää. Tiedän, että esimerkiksi Singaporessa ei ole niin paljon metsää. Mutta Singaporessa on ihanan lämmintä! Hmm, kaikessa on hyviä ja huonoja puolia!

Haluaisin vielä kysyä teiltä: Jos asutte Suomessa, käyttekö te paljon metsässä kävelemässä? Ja jos asutte kotimaassanne tai jossain muualla: käyttekö te metsässä kävelemässä? Entä - käyttekö te vaeltamassa?

Ja viimeinen kysymykseni on: Pidättekö te metsästä? Ja jos ette pidä - miksi ette pidä metsässä kävelemisestä? Tiedän, että Suomessa on paljon hyttysiä kesällä. Suomessa on miljardi hyttystä kesällä! Se on erittäin hyvä syy olla menemättä metsään! Se on hyvä syy olla pitämättä metsästä! Minäkään en pidä hyttysistä! Hyttyset ovat kamalia otuksia!

Mutta tämä Opi suomea! -podcastin jakso päättyy tähän. Olen höpissyt aivan liian kauan metsästä. Toivottavasti kaikilla oli mukavaa ja toivottavasti pidätte metsästä. Muuten tämä jakso oli ehkä hieman tylsä hehe. Kuullaan seuraavassa jaksossa!

Moikka!


Sanasto - Vocabulary

mukava - comfortable, kind

mukavasti - comfortably

lihoa, lihota - to gain weight

ainakin - at least

painaa - to weight

ahkerasti - hard-workingly, diligently

jopa - even

katsotaanpa - let's see

Pääkaupunkiseutu - Helsinki Metropolitan Area

silti - still, yet

eräänlainen - some kind of

rikollisuus - crime

ampua - to shoot

vankila - prison, jail

tylsä - boring

masentava - depressing

se riippuu siitä, ... - it depends on..

juttu - anecdote, short story

samanlainen - same, similar

subtrooppinen - subtropical

shokki - shock

kohtelias - polite

koti-ikävä - homesickness

arvata - to guess

syy - reason

tietenkin - of course

pyjama, yöpaita - pyjama, nightgown

introvertti - introvert

pöllö - owl

näky - sight

kävelymatka - walking distance

katuravintola - street restaurant

omistaa - to own

vaeltaa - to hike

kansallispuisto - national park, national nature reserve

villieläin - wild animal

kauhean + (adj.) - terribly + (adj.)

olo - being, feeling, condition

paha mieli - sad mood, upset state of mind

teini-ikäinen - teenager

hyttynen - mosquito

Hyvä syy olla (verbi + ABESSIIVI) + objekti - A good reason not to ( verb) + obj

kamala - horrible

otus - creature