Neljästoista jakso - kuvataide ei ole kilpailu

24/12/2022

Hei hyvät kuulijat ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastia! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä.

Mitä teille kuuluu? Minulle kuuluu hyvää tietenkin siksi, että olen äänittänyt uuden jakson! Jes! Minulle kuuluu hyvää, koska te pääsette nyt kuuntelemaan podcastin uutta jaksoa! Ja hei! Hyvää Joulua kaikille! Pidättekö te joulusta? Minusta joulu on kiva juhla. Jouluna voi viettää aikaa perheen tai kavereiden kanssa ja tehdä kaikkea hauskaa - tai ainakin teoriassa. Sillä me kaikki tiedämme, että joulu voi olla todella raskasta aikaa. Joulu voi olla horroria. Siksi minä pidänkin eniten joulun odotuksesta. Tykkään joulun odotuksesta enemmän kuin joulusta itse. Tänä vuonna minä haluan pelata lautapelejä. Haluan pelata lautapelejä ja lukea kirjoja. Ja katsoa elokuvia. Ja syödä paljon. Ja katsoa sarjoja. Lautapeli on englanniksi board game. Mitä te haluatte tehdä jouluna? Onko teillä suunnitelmia? Minä toivon, että teillä kaikilla on mahdollisuus olla perheen tai kavereiden kanssa ja tehdä kivoja asioita. Minusta aikuisen elämä on joskus niin väsyttävää ja me kaikki tarvitsemme joskus lomaa. Mutta jatketaanko viimeisen podcastin aiheen kanssa? Toivottavasti teillä ei ole hirveän tylsää, kun kerron omasta elämästäni.

Viimeisessä jaksossa kerroin teille, että viime vuosi oli minulle vaikea. Minä kerroin miten pettynyt olin itseeni. Ehkä muistatte, että minä päätin muuttaa asioita minun elämässäni. Minä päätin kokeilla jotain uutta. Jep! Tässä jaksossa puhun siitä, mitä minä päätin tehdä. Tässä jaksossa kerron teille, mitä minä tein jotta elämäni muuttuisi. Mutta koska haluan, että te ymmärrätte minua paremmin, kerron teille vähän taustastani. Minä kerron teille vähän minun taustastani. Minä kerron teille, mikä minun tausta on. Tiedättekö te, mitä sana tausta tarkoittaa? Sana tausta on englanniksi background. Minä haluan kertoa teille vähän minun taustastani, koska kun te ymmärrätte minun taustani, silloin te ymmärrätte myös miksi minä olin pettynyt ja miksi minä halusin muuttaa elämääni toiseen suuntaan. Ok, aloitetaan!

Te tiedätte varmaan, että minä rakastan kieliä. Te tiedätte, että pidän kielistä ja haluan oppia niitä lisää. Minä tiedän, että moni teistä rakastaa myös kieliä. Minä tykkään myös suomen kielestä, sillä se on minun äidinkieli. Ja tykkään opettaa suomea. Ehkä tiedätte myös, että minä olen opiskellut yliopistossa. Yliopistossa minä opiskelin kuvataidetta. Kuvataide on sama asia kuin fine arts. Minulla on tutkinto yliopistosta. Minulla on yliopistotutkinto kuvataiteen alalta. Tiedättekö te, mitä tuo sana tarkoittaa? Tutkinto on sama asia kuin englannin kielen degree. Minulla on yliopistotutkinto, eli olen opiskellut yliopistossa. Yliopistotutkinto on sama asia kuin korkeakoulututkinto. Joskus sanotaan yliopistotutkinto. Ja joskus taas sanotaan korkeakoulututkinto. Ne ovat sama asia. Suomessa on kolme mahdollista yliopistotutkintoa. Suomalaisissa yliopistoissa voi opiskella kolme eri tutkintoa. Ensimmäinen tutkinto on kandidaatin tutkinto, eli englanniksi Bachelor's degree. Toinen tutkinto on maisterin tutkinto, eli englanniksi Master's degree. Ja kolmas tutkinto on tohtorin tutkinto, eli englanniksi Doctorate - joskus sanotaan myös PhD. Suomessa on kolme yliopistotutkintoa: kandidaatin tutkinto, maisterin tutkinto ja tohtorintutkinto. Ensin minä opiskelin kandidaatiksi ja sitten minä opiskelin maisteriksi. Lopulta minä valmistuin kuvataiteen maisteriksi.

Nyt haluankin kysyä teiltä: Onko teillä yliopistotutkintoa? Ja jos on, niin mikä tutkinto teillä on? Onko teillä kandidaatin tutkinto? Vai onko teillä maisterin tutkinto? Vai onko teillä tohtorintutkinto? Voi olla, että te ette ole opiskelleet yliopistossa. Joskus yliopistotutkinto ei ole hyvä idea - mutta kerron teille myöhemmin miksi!

Katsotaan lyhyesti läpi nämä uudet sanat ja sen jälkeen minä jatkan tarinaani. Minä sanon sanan ensin englanniksi ja sitten suomeksi. Ja sen jälkeen minä sanon saman sanan vielä kerran suomeksi, mutta hitaasti. Ok, aloitetaan!


Sanasto 1:

board game - lautapeli
background - tausta
Fine Arts - kuvataide
degree - tutkinto
University degree - korkeakoulututkinto tai yliopistotutkinto
Bachelor's degree - kandidaatintutkinto
Master's degree - maisterintutkinto
Doctorate degree, PhD - tohtorintutkinto


Kun olin lapsi maalasin ja piirsin mielelläni. Olin ihan varma, että haluan olla kuvataiteilija. Kuvataiteilija on ihminen, joka tekee kuvataidetta. Maailmassa on paljon kuuluisia kuvataiteilijoita, esimerkiksi Da Vinci ja Mondrian ja Frida Kahlo. Ne ovat maailman kuuluisimpia kuvataiteilijoita. Myös esimerkiksi Van Gogh ja Picasso ovat kuvataiteilijoita. Kuvataiteilija on henkilö, joka tekee taidetta. Monet kuvataiteilijat kuolevat ja vasta sitten he tulevat kuuluisiksi. Esimerkiksi Van Gogh kuoli eikä kukaan maailmassa tuntenut häntä. Mutta hänen kuoleman jälkeen hänestä tuli todella, todella kuuluisa koska ihmiset katsoivat hänen maalauksiaan ja ne koskettivat heitä. Maalaukset koskettivat ihmisiä. Maalaus on painting. Kuvataide ei tietenkään ole vain maalausta. Kuvataide voi olla maalausta, kuvanveistoa, grafiikkaa, videotaidetta tai esimerkiksi performanssitaidetta. On paljon eri kuvataiteen lajeja. On paljon eri kuvataiteen muotoja. Minä pidin aina eniten maalaamisesta. Ihailin monia kuvataiteilijoita, myös suomalaisia taiteilijoita. Sana ihailla tarkoittaa sitä, että ajattelee, että joku henkilö on tosi taitava tai vahva tai komea tai älykäs. Sana ihailla tarkoittaa sitä, että ajattelee, että joku on esimerkiksi tosi hyvä jossain. Kun olin lapsi minä ihailin minun äitiäni. Minä ihailin myös monia taiteilijoita, erityisesti maalareita. Pidin myös Ilja Repinistä ja Ivan Shishkinistä. Nämä olivat venäläisiä taiteilijoita, jotka ovat jo kuolleet. Silloin minä päätin, että haluan opiskella kuvataidetta. Minä päätin, että haluan tulla kuvataiteilijaksi. Sana päättää on sama kuin to decide englannin kielellä. Minä päätin, että minusta tulee kuvataiteilija. Kun minä olin 22 minä aloitin kuvataiteen opinnot yliopistossa. Minä aloin opiskelemaan kuvataidetta Kuvataideakatemiassa Helsingissä. Kuvataideakatemia on Suomen suurin taidekoulu. Se on osa Taideyliopistoa. Minä halusin olla kouluni paras maalari. Kyllä. Myöhemmin kuitenkin ymmärsin, että kuvataide ei oikeastaan ole kilpailu (vau!). Kuvataide ei ole kilpailu, jossa voi olla paras. Mitä tämä tarkoittaa? Kuvataide ei ole sama asia kuin urheilu. Kuvataide ei ole kilpailu. Kilpailu on englanniksi competition. Tietysti on monia kuvataiteilijoita, jotka kilpailevat esimerkiksi näyttelyistä. Joskus kuvataide näyttää vähän kilpailulta. Joskus pitää kilpailla esimerkiksi apurahasta. Joskus pitää saada rahaa tai päästä pitämään näyttely galleriassa tai museossa. Joskus pitää yrittää kovasti ja pitää yrittää olla parempi tai ahkerampi kuin muut, jotta saa mahdollisuuden näyttää omia töitään - näyttää omia maalauksiaan. Joskus pitää kilpailla, sillä myös kuvataiteilijan pitää voida syödä ruokaa ja maksaa vuokra ja laskut. Mutta suurin osa kuvataiteilijoista tekee kuvataidetta, koska he pitävät siitä. He tekevät taidetta, koska he pitävät siitä aidosti. He rakastavat kuvataidetta. Suurin osa kuvataiteilijoista rakastaa maalaamista tai valokuvausta ja he haluavat tehdä sitä joka päivä. Tai ainakin melkein joka päivä.

Mutta takaisin minun tarinaani: Kesti monta vuotta, kunnes minä ymmärsin, että minä en ole vain taiteilija. En ole pelkästään taiteilija. En ole ainoastaan taiteilija. Nämä sanat ovat synonyymejä: vain, pelkästään, ainoastaan. Englanniksi nämä sanat tarkoittavat kaikki only tai exclusively. Sanat vain, pelkästää ja ainoastaan ovat englanniksi only tai exclusively. En ole vain taiteilija. En ole ainoastaan taiteilija. En ole pelkästään taiteilija. Olen taiteilija mutta olen myös monia muita asioita. Kesti monta pitkää vuotta, kunnes minä ymmärsin, että kuvataide on minulle vain yksi monista harrastuksista. Minä pidän myös kielistä ja politiikasta ja historiasta ja käsitöistä. En halua ainoastaan istua työhuoneella yksin ja maalata. En halua istua koko päivää ateljeessa ja miettiä, "hmm, mitä maalaan seuraavaksi?". En halua keskustella pelkästään taiteesta ja väreistä. En halua tehdä ja ajatella kuvataidetta joka päivä. Minä haluan, että minulla on muitakin kavereita! En halua, että kaikki minun ystäväni ovat kuvataiteilijoita. Kun kaikki kaverit ovat kuvataiteilijoita voi olla aika tylsää. Paras asia minun elämässäni on minun mielestäni se, että minulla on erilaisia ystäviä, ja kaikilla ystävillä on eri työt ja eri harrastuksia ja heidän kanssaan voi puhua monesta eri asiasta.


On vielä monta monta monta eri syytä, miksi en halua olla vain kuvataiteilija. Yksi tärkeä syy on myös raha. Aivan. Haluan, että minulla on työ, josta saa - ööh - palkkaa. Haluan, että minulla on työ ja että minä tiedän, milloin ja mistä saan rahaa. Haluan tietää, mistä ja milloin saan palkkaa. Kuvataiteilijan työ on oikeasti tosi stressaavaa. Joo - jotkut taiteilijat tienaavat paljon rahaa omalla taiteellaan. Mutta samalla moni taiteilija on oikeasti köyhä. Sana köyhä tarkoittaa sitä, kun ei ole rahaa. Ihminen voi olla rikas ja ihminen voi olla köyhä. Tietysti ihminen voi olla myös osa keskiluokkaa. Kun ihminen on keskiluokkainen, hänellä on tarpeeksi rahaa. Hän on osa keskiluokkaa. Keskiluokka on englanniksi middle class.

No, tänä vuonna minä päätin, että haluan olla osa keskiluokkaa! Haluan olla kielenopettaja. Ja jonain päivänä voin toivottavasti opettaa suomea ja venäjää ja kiinaa ja ehkä muita kieliä. Mutta Suomessa se ei ole niin helppoa. Jos haluaa olla oikea opettaja, pitää olla opettajan tutkinto. Jos haluaa olla opettaja ja työskennellä esimerkiksi peruskoulussa tai lukiossa tai aikuiskoulutuksessa tai yliopistossa - silloin tarvitaan oikea tutkinto. Yliopistotutkinto. Ehkä te ajattelette nyt: "Mutta sinullahan on jo tutkinto! Sinulla on maisterin tutkinto yliopistosta!". Kyllä. Mutta minulla on vain kuvataiteen maisterin tutkinto. Ja me elämme Suomessa. Ja Suomessa on hyvin tärkeää, että noudatetaan sääntöjä. Sääntö on sama asia kuin regulation tai rule. Meillä on miljoonia eri sääntöjä. Te varmasti tiedätte, mistä minä puhun. Välillä en edes tiedä, miksi kaikkeen pitää olla joku sääntö. Mutta suomalaiset rakastavat sääntöjä. Ja koska minä haluan opettajaksi, ja koska minä tarvitsen opettajan tutkinnon, niin minä päätin hakea uudelleen yliopistoon.

Viime talvena päätin siis hakea yliopistoon. Hakea on sama asia kuin to apply. Hakea yliopistoon. Hakea on verbi. Minä haen, sinä haet, hän hakee yliopistoon. Hain yliopistoon keväällä, tämän vuoden maaliskuussa. Hain yliopistoon maaliskuussa 2022. Itse asiassa minä hain opiskelemaan kolmeen eri yliopistoon. Hain opiskelemaan Helsingin yliopistoon, Tampereen yliopistoon ja Turun yliopistoon. Mutta siitä minä kerron teille seuraavassa jaksossa! Oletteko te kaikki jo väsyneitä minun tarinaani? Voi olla, että tämä oli aika tylsä jakso. Mutta ainakin me opimme tänään monta tärkeää sanaa! Me opimme sanoja, joilla me voimme puhua koulutuksesta. Koulutus on sama asia kuin education. Me opimme sanoja, jotka liittyvät koulutukseen. Ja sitten me opimme sanoja, jotka liittyvät taiteeseen. Käydäänkö me vielä kaikki uudet sanat läpi? Jos haluatte, voitte ottaa puhelimen esiin ja kirjoittaa nämä sanat muistiin. Tai sitten voitte kirjoittaa nämä sanat paperille tai päiväkirjaan. Kun kirjoittaa asioita ylös, ne muistaa paremmin. Ok. Onko teillä puhelin kädessä? Tai kynä ja paperi? Aloitetaan!

Sanasto 2:

artist - kuvataiteilija
to paint - maalata
painting - maalaus
to draw - piirtää
to admire - ihailla
to decide - päättää
to compete - kilpailla
competition - kilpailu
only, merely - vain / pelkästään / ainoastaan
poor - köyhä
middle class - keskiluokkainen
degree - tutkinto
university degree - yliopistotutkinto tai korkeakoulututkinto
Bachelor's degree - kandidaatintutkinto
Master's degree - maisterin tutkinto
PhD - tohtorin tutkinto
to apply - hakea
education - koulutus
rule, regulation - Sääntö


Vau, meillä on tänään todella paljon uusia sanoja! Meillä oli tänään enemmän uusia sanoja kuin koskaan! Kun on näin paljon uusia sanoja, on joskus järkevää kirjoittaa kaikki uudet sanat ylös ja kuunnella jakso vielä toisen kerran. Joskus on hyvä, että kuuntelee jakson vielä toisen kerran, niin - ööh - ymmärtää paremmin, miten uusia sanoja käytetään. Voitte myös googlettaa nämä uudet sanat ja etsiä esimerkkilauseita netistä. Joskus voi löytää tosi hauskoja esimerkkejä netistä!

Seuraavassa jaksossa kerron teille lisää siitä, miten minä muutin minun elämäni suuntaa. Ehkä se antaa teillekin motivaatiota ja voimia opiskella suomea. Toivottavasti se auttaa teitä jatkamaan suomen kielen opiskelua. Hyvää joulua kaikille ja oikein onnellista uutta vuotta 2023! Me kuulemme seuraavassa jaksossa! Moi moi!

-Kassu