Seitsemäs jakso - viikonloppu pyjamassa

06/02/2021
Moi kaikki ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastin seitsemättä jaksoa! Minä olen Kassu ja tämä on podcasti helpolla suomen kielellä.

Korona-aika on ollut varmasti todella outoa aikaa meille kaikille. Korona-aikana moni on elänyt hyvin outoa elämää. Elämä on outoa, koska moni asia on toisin kuin ennen. Meidän elämämme on outoa, koska moni asia on toisin kuin aikaisemmin. Moni asia ei ole niin kuin ennen.

Tiedän, että teistä moni asuu Suomessa. Moni tämän podcastin kuuntelija asuu Suomessa. Mutta moni teistä asuu myös Venäjällä ja muualla Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa, Amerikassa ja Australiassa! Jee! Minulla on kuulijoita myös muualla kuin Suomessa! On hauskaa, että tällä podcastilla on kuulijoita monessa eri maassa! Kiitos, kun kuuntelette Opi suomea! -podcastia ja tervetuloa!

En oikein aina tiedä, millainen tilanne teidän kotimaassanne on. En tiedä, onko teidän kotimaassanne paljon vai vähän koronaa. Tiedättekö te, mitä sana "tilanne" tarkoittaa? Tilanne on englanniksi situation - tilanne. En tiedä, millainen tilanne teidän maassanne on tällä hetkellä. Minä katson uutisia mutta minä en enää lue kaikkia artikkeleita, joissa puhutaan koronaviruksesta. En enää kuuntele kaikkia juttuja, joissa kerrotaan koronaviruksesta. Kun näen uutisen, jossa puhutaan koronaviruksesta, minä en aina jaksa lukea sitä... Silloin minun aivoissani kuuluu vain "pii-iip". En enää seuraa kaikkea, mitä koronaviruksesta kerrotaan. Minä olen vähän väsynyt koronavirukseen. Muistan, että maaliskuussa 2020, eli viime vuoden maaliskuussa, kun koronavirusta ei vielä ollut niin paljon Euroopassa, silloin luin kaikki uutiset, jotka kertoivat koronaviruksesta. Aikaisemmin luin kaikki uutiset, jotka kertoivat koronaviruksesta. Mutta nyt minua ei enää kiinnosta niin paljon, mitä tapahtuu. Minua ei enää kiinnosta niin paljon, miten paljon tai vähän koronavirusta on. En enää lue kaikkia koronaan liittyviä uutisia. Siksi en osaa sanoa, millainen tilanne esimerkiksi Ruotsissa tällä hetkellä on. En tiedä, millainen tilanne Ruotsissa on nyt - eli - tällä hetkellä. Ehkä tilanne on nyt parempi kuin ennen tai huonompi kuin ennen, en tiedä. Olen siis vähän laiska lukemaan koronauutisia. Apua...minä olen tosi huono esimerkki teille! Minä olen tosi huono esimerkki kaikille kuulijoille. Älkää kuunnelko minua! Unohtakaa kaikki, mitä sanoin! Menkää lukemaan koronauutisia! Oikeasti on hyvä tietää, mitä maailmalla tapahtuu. Oikeasti on erittäin hyvä tietää, mitä maailmalla tapahtuu.

Jos asutte Suomessa, silloin te tiedätte varmasti, että Suomessa tilanne on aika samanlainen kuin ennenkin. Suomen koronatilanne ei ole todella huono, mutta se ei ole todella hyväkään. Se ei ole hyvä. Se ei ole todella huono, eikä todella hyvä. Se on - hm... miten sen sanoisi...no, se on tasaisen huono... Joo. Suomen koronatilanne on tasaisen huono. Mitä "tasaisen huono" tarkoittaa? Sana "tasainen" tarkoittaa sitä, että jokin asia ei muutu. Jos sanotaan, että tilanne on hyvin tasainen, silloin sillä tarkoitetaan, että tilanne ei muutu eikä ole muuttunut kovin paljoa. Voin antaa esimerkin: Tällä viikolla Helsingissä on keskimäärin -7 astetta. Tällä viikolla Helsingissä on keskimäärin noin 7 astetta pakkasta, eli -7 astetta. Se on tämän viikon sää. Ensi viikon sää on suurin piirtein samanlainen. Ensi viikolla sää on suurin piirtein yhtä kylmä kuin tällä viikolla. "Suurin piirtein" tarkoittaa samaa kuin "more or less". Ensi viikolla Helsingissä on myös suurin piirtein 7 astetta pakkasta. Silloin voi sanoa, että Helsingissä on tasaisen kylmää. Sää on tasaisen kylmä. Sää pysyy samana. Se ei muutu kovinkaan paljon. Se muuttuu ehkä vähän, mutta voi sanoa, että se pysyy samanlaisena. No, Suomen koronatilanne ei siis ole hyvä. Se on tasaisen huono. Se oli huono viime kuussa ja se on huono nytkin. Se oli huono tammikuussa ja se on huono nytkin, helmikuussa. Apua! Onko nyt jo helmikuu! Pian on kevät!

Mutta tänään en halua puhua koronasta, vaan haluan puhua siitä, mitä minä teen tänä viikonloppuna. Mitä te luulette, että minä teen tänä viikonloppuna?

(bilemusiikkia)

No en tietenkään mene juhlimaan! Nyt on korona! Minä... jään kotiin. Itse asiassa minä jään hyvin usein kotiin. Minä en aina jaksa juhlia ja pyöriä baareissa ja klubeilla viikonloppuisin. Minä tykkään olla kotona pyjamassa ja istua sohvalla ja katsoa sarjoja tai opiskella esimerkiksi venäjää. Joskus kesäisin tykkään käydä klubeilla tanssimassa. Mutta yleensä haluan olla kotona tai jossain muualla...kuulostaako tämä nyt tosi surulliselta...?

Mutta mitä sanaa voi käyttää, kun puhuu ihmisestä, joka tykkää olla kotona? Tiedättekö, mitä sanaa voi käyttää, kun puhuu ihmisestä, joka ei halua lähteä kotoa mihinkään?

Ensimmäinen sana on "kotikissa". Ihmiset sanovat "minä olen kotikissa" jos he tykkäävät olla kotona. Voi myös sanoa "kotihiiri". Sekin on ihmistyyppi, joka viihtyy kotonaan. Kyllä, kotihiiri ja kotikissa viihtyvät kotonaan. Sana "viihtyä tarkoittaa sitä, kun on iloinen ja hyvällä tuulella ja kun aika kuluu nopeasti. Voi sanoa, että ihmiset yleensä viihtyvät hyvin, kun he ovat elokuvateatterissa tai esimerkiksi matkustavat. Kun minä matkustan, minä viihdyn hyvin. Minulla on kivaa ja olen iloinen - minä viihdyn. Monet ihmiset viihtyvät hyvin esimerkiksi kaupoissa. Monet ihmiset viihtyvät, kun he voivat shoppailla. On myös monia ihmisiä, jotka viihtyvät, kun jossain on juhlat ja kun voi tanssia ja musiikki on hyvää. Minäkin pidän musiikista ja rakastan karaokea, mutta viihdyn hyvin kotona. Viihdyn erittäin hyvin kotona! Joskus minun kaverini kysyvät minulta: "Kassu! Tuletko meidän mukaamme baariin? Me voimme juoda vähän ja tanssia ja pitää hauskaa! Tule, tule, tule!"

Silloin minä ajattelen:

Apuaaa... kuulostaa toisaalta ihan hauskalta.... mutta toisaalta... minä halusin katsoa elokuvia ja sarjoja ja.... oikeastaan minä haluaisin vain olla pyjamassa ja syödä sipsejä! ...Enkä oikeastaan jaksa tulla yöbussilla kotiin...mitä teen? Apuaa...

Näin minä mietin ja minun aivoissani raksuttaa... raks, raks, raks. Aivoissani raksuttaa. Ja sitten minä vastaan: "Sori, minä en oikein jaksa lähteä baariin tänään, te tiedätte, että minä olen vähän kotikissa".

Tämä on hyvin klassinen skenaario. Tämä on klassinen tilanne minulle. Näin se menee. Olen kotikissa tai kotihiiri. Jos on henkilö, joka ei ikinä halua lähteä kotoa ulos, silloin henkilöä voi kutsua "kotikissaksi". Tällainen henkilö, tällainen ihminen on kotikissa tai kotihiiri. Tunnetteko te kotikissoja tai kotihiiriä? Onko teidän perheessänne henkilö, joka haluaa aina viettää aikaa kotona? Vai oletteko te kenties itse kotikissa tai kotihiiri?

No, toinen nimitys on "sohvaperuna". Sohvaperuna on henkilö, joka ei liiku sohvalta mihinkään. Sohvaperuna on henkilö, joka istuu koko ajan sohvalla, syö esimerkiksi sipsejä ja katsoo sarjoja tai elokuvia ja on hyvin onnellinen siellä, sohvalla! Sohvaperuna on henkilö, joka on onnellinen, kun hän saa istua sohvalla esimerkiksi koko lauantain tai koko viikonlopun ajan. Oletteko te sohvaperunoita? Minä luulen, että minä olen sekä kotikissa, että sohvaperuna. Jep, minä viihdyn erittäin hyvin sekä kotona, että sohvalla. Olen siis sekä kotikissa, että sohvaperuna. Kääk!

Sitten on vielä kolmas ihmistyyppi. Nyt minä kysyn teiltä: Tunnetteko te ihmisen, joka haluaa aina istua kotona oman kirjoituspöydän äärellä? Tunnetteko te ihmisen, joka ei tykkää käydä ulkona, koska hänellä on aina jotain todella tärkeää tekemistä kotona? Entä pelaako teidän poikaystävänne tai tyttöystävänne aina tietokonepelejä kotona? Tiedättekö te, mikä "tietokonepeli" on? Mikä on "tietokonepeli"? "Tietokonepeli" on peli, jota pelataan tietokoneella. Kuuluisia tietokonepelejä ovat esimerkiksi Counterstrike tai World of Warcraft; myös Sims on tietokonepeli. Jos teillä on poikaystävä tai tyttöystävä, joka pelaa aina tietokonepelejä tai esimerkiksi pleikkaa, eli playstationiä, silloin voitte sanoa, että hän on "nörtti". Nörtti ei ole ihan sama asia kuin "kotikissa" ja sohvaperuna". Sana "nörtti" tulee englannin kielestä. Sillä tarkoitetaan ihmistä, joka on hyvin, hyvin, hyvin kiinnostunut esimerkiksi tietokoneista, tietokonepeleistä tai koodaamisesta. Nörtti voi olla hyvin kiinnostunut tietokoneista. Mutta on olemassa nörttejä, jotka rakastavat esimerkiksi historiaa, musiikkia, kirjoja, kieliä, valokuvausta, taidetta, ja niin edelleen. On olemassa nörttejä, jotka ovat todella kiinnostuneita esimerkiksi eläimistä ja luonnosta. Tai esimerkiksi jostain ihan muusta asiasta. Jos joku on erityisen kiinnostunut historiasta, silloin voi olla, että hän on historianörtti. Jos joku toinen taas on erityisen kiinnostunut musiikista, silloin häntä voi kutsua musiikkinörtiksi.

Mitä te luulette, oletteko te nörttejä?

No minä luulen, että te olette nörttejä. Minä luulen, että te olette kielinörttejä, sillä te opiskelette suomea ja kuuntelette podcastia suomen kielellä! Siksi minä luulen, että te olette kielinörttejä. Itse asiassa minäkin olen vähän kielinörtti. Minä rakastan podcastien kuuntelemista eri kielillä ja...no, rakastan kieliä. Minä opiskelen tällä hetkellä kiinaa, venäjää ja ranskaa. Muuten! Jos te tunnette hyviä podcasteja kiinaksi, venäjäksi tai ranskaksi - voitte kertoa minulla sen nimen! Jos tunnette hyvän podcastin, voitte kertoa minulle sen nimen. Voitte suositella minulle podcasteja. Mitä tämä tarkoittaa? "Suositella" on sitä, kun sanoo esimerkiksi "hei Kassu! Löysin uuden elokuvan! Hei, katso tämä elokuva! Tämä on huippuhauska ja todella kiinnostava elokuva! Sinä tulet rakastamaan sitä!". Kun sanotte näin, silloin te suosittelette elokuvaa. Minä voin antaa toisenkin esimerkin: Hmm... pidättekö te tietokonepeleistä? Jos pidätte tietokonepeleistä, silloin voin suositella yhtä hauskaa suomalaista sarjaa. Se on ihan oikeasti hauska sarja! Sen hauskan sarjan nimi on Nörtti: DragonSlayer666. Se on suomalainen sarja. Ja se on minun mielestäni todella hauska ja viihdyttävä sarja! Minä suosittelen tätä sarjaa teille! Ymmärrättekö, mitä sana "suositella" tarkoittaa? Suositella on sama asia kuin englannin kielen recommend. Eli, jos tunnette hyviä podcasteja eri kielillä, voitte suositella minulle niitä. Minua kiinnostaa kuunnella teidän suosittelemianne podcasteja. Haluan oppia uusia sanoja ja kuulla tarinoita eri kielillä!

Minun mielestäni on hienoa, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat vähän samanlaisia kuin minä. Kun minä olin nuorempi, ajattelin, että ehkä en ole ihan normaali. Kun minä olin teini, eli nuori, minä ajattelin, että ehkä en ole normaali. En ollut kuin muut. En ollut ihan samanlainen kuin muut nuoret. Te tiedätte, että minä olin gootti, kun olin nuori. No, minä olin myös kotihiiri. Mutta itse asiassa on ihan normaalia olla sohvaperuna tai kotihiiri tai nörtti. On ihan ok olla sohvaperuna. Minä olen muutenkin vähän introvertti ja tarvitsen paljon aikaa itselleni. Olen onnellinen, kun voin istua kotona ihan hiljaa ja ajatella omia asioitani. Minulla ei ole ikinä tylsää, kun olen yksin kotona. Minusta Suomessa on ihan tavallista, että ihminen on vähän introvertti. On hyvä olla juuri sellainen, kuin on! On hyvä olla oma itsensä.

Minä tulen viettämään viikonlopun todennäköisesti pyjamassa. Sana "todennäkköisesti" tarkoittaa sitä, että on aika varma, että näin tulee tapahtumaan. Voin sanoa, että olen aika varma, että tulen viettämään viikonloppuni pyjamassa. En ole ihan sataprosenttisen varma. Olen ehkä noin 85% varma, että en tapaa kavereita. Olen noin 85% varma, että olen kotona pyjamassa koko viikonlopun. Ehkä en ihan koko viikonloppua, mutta sunnuntain ainakin. Haluan olla koko sunnuntain pyjamassa. Silloin voin sanoa, että se on aika todennäköistä.

Tässä jaksossa puhuin vähän eri ihmistyypeistä. On olemassa introverttejä ja ekstroverttejä. On olemassa kotihiiriä, kotikissoja, sohvaperunoita ja nörttejä. Muistatteko te vielä kaikki uudet sanat?


tilanne, tasainen, tasaisen huono, tasaisen kylmä, suurin piirtein, kotikissa, kotihiiri, viihtyä, sohvaperuna, sekä, että, tietokonepeli, pleikka, nörtti, suositella, ok, täysin ok, todennäköisesti


Ok. Tämä jakso päättyy nyt tähän. Toivottavasti te piditte tästä jaksosta. Minä toivotan teille kaikille oikein hyvää viikonloppua ja minä toivon, että te saatte olla omassa elementissänne! Minä ymmärrän, että ekstroverteillä voi olla aika vaikeaa korona-aikana. Sillä monessa maassa baarit ja klubit sekä kaikki ravintolat ja kahvilat ovat kiinni. Voi olla vaikeaa, kun ei voi tavata ystäviä ja perhettä. Myös introverteille tämä voi olla vaikeaa aikaa. Jos esimerkiksi tekee töitä kotona ja kotona on kolme lasta ja oma puoliso ja ehkä koira, silloin voi olla, että ei ole tarpeeksi aikaa itselleen. Aika ei riitä. Sekin voi olla vaikeaa. Silloin voitte ehkä mennä ulos kävelylle ja olla ihan hiljaa. Voitte ajatella omia asioitanne. Tai voitte mennä kävelylle ja kuunnella tätä podcastia ja oppia uusia suomenkielisiä sanoja. Toivottavasti tästä podcastista on teille iloa!

Kiitos kun jaksoitte kuunnella ja kuullaan taas seuraavassa jaksossa!

Moi moi!

-Kassu