The Culturalist - suomalaisesta nykykulttuurista venäjäksi

05/04/2021
The Culturalist -verkkolehden artikkeli, joka kertoo lemmikeistä. Kuvitus: Dasha Surma
The Culturalist -verkkolehden artikkeli, joka kertoo lemmikeistä. Kuvitus: Dasha Surma

Hei sinä, joka osaat venäjää ja opiskelet suomea! Oletko kuullut jo The Culturalist -verkkolehdestä? Minullekin tämä verkkolehti on aika uusi juttu. Kuulin lehdestä minun ystävältäni, joka on lehden suuri fani.

Tiedätkö, mitä sana verkkolehti tarkoittaa? Sana verkko sama asia kuin internet (tai netti). Verkko on englanniksi web. Verkkolehti on sama asia kuin online magazine. The Culturalist on Cultura -säätiön verkkolehti, jota julkaistaa noin joka 2. kuukausi. Cultura -säätiö on organisaatio, joka auttaa venäjänkielisiä ihmisiä kotoutumaan Suomeen. Cultura -säätiö auttaa venäläisiä ymmärtämään suomalaista kulttuuria ja yhteiskuntaa. Säätiö on organisaatio, jolla on rahaa. Säätiöt käyttävät omia rahojaan eri asioiden hyväksi. Cultura -säätiö käyttää omaa rahaansa auttaakseen venäläisiä Suomessa. Cultura -säätiö saa myös rahaa Suomen opetus- ja kulttuuriministeriöltä.


  • verkkolehti - online magazine
  • verkko - net, web
  • juttu - thing
  • säätiö - foundation
  • hyväksi - for the benefit of

The Culturalist -verkkolehti on aika mielenkiintoinen lehti! Miksi? Arvaatko? No siksi, että lehti on kirjoitettu sekä suomeksi että venäjäksi. Kyllä. Verkkolehden artikkelit on kirjoitettu sekä suomeksi että venäjäksi. Minusta on kiva, että lehteä voi lukea kummallakin kielellä. Jos et osaa suomea vielä niin hyvin, voit lukea pienen pätkän artikkelia ensin suomeksi ja sitten venäjäksi.

Kuvakaappaus The Culturalist:in verkkosivuilta. Vasemmalla suomenkielinen teksti, oikealla venäjänkielinen.
Kuvakaappaus The Culturalist:in verkkosivuilta. Vasemmalla suomenkielinen teksti, oikealla venäjänkielinen.

Olen lukenut The Culturalistin artikkelit, jotka kertovat Punk-kulttuurista ja lemmikeistä. Mikä on lemmikki? Lemmikki on sama asia kuin kotieläin. Lemmikki voi esimerkiksi olla kissa, koira, undulaatti, kani, rotta, sisilisko tai kilpikonna. Minä haluaisin lemmikin. Minä haluaisin omistaa koiran. Mutta tällä hetkellä minulla ei ole aikaa, eikä tilaa koiralle. Minulla ei ole tarpeeksi aikaa, eikä tilaa koiralle.

Oletko kissa- vai koiraihminen? Pidätkö sinä enemmän kissoista vai koirista? Minä olen ehdottomasti enemmän koiraihminen. Minä rakastan koiria. Koirat ovat minusta todella söpöjä. Ehkä olet nähnyt söpön koirakuvan Opi suomea! -podcastin Instagram -tilillä? Se löytyy täältä. The Culturalist -verkkolehden artikkelissa sanotaankin, että koirat ovat Suomessa kaikkein suosituin lemmikkieläin. Koirat ovat suosittuja lemmikkieläimiä Suomessa.


  • kumpikin - both (positive sentence meaning)
  • pätkä - short text, snippet
  • lemmikki - pet
  • sisilisko - lizard (makes the sound "ssss" > therefore "sisi"
  • kissaihminen, koiraihminen - "cat person", "dog person"
  • Instagram -tili - Instagram account
  • suosittu - popular

Artikkelissa kerrotaan myös, että Suomessa on eniten koiria koko maailmassa suhteessa väkilukuun. Suomessa on eniten koiria per asukas. En tiennyt sitä. Hmm.. olen siis aika keskivertosuomalainen. Olen aika tavallinen suomalainen.

Miten sinun kotimaassasi on? Onko sinun kotimaassasi enemmän koira- vai kissaihmisiä? Minusta kissatkin ovat tosi söpöjä. Minun ystävälläni on kissa, ja se on tosi söpö. Mutta en aina ymmärrä kaikkia kissoja. Kissat ovat minun mielestäni joskus vähän liian passiivisia. Tai ehkä ne ovat vähän ujoja. Minä pidän koirista, sillä koirat ovat usein aktiivisia ja iloisia. Sen lisäksi minulla on kissa-allergia. Olen allerginen kissoille.


  • passiivinen - passive
  • aktiivinen - active
  • kissa-allergia - cat allergy
  • olla allerginen (mille?) - to be allergic (to)

Minusta on hienoa, että The Culturalist -lehteä tehdään suomalais-venäläisellä yhteistyöllä. Minusta on hienoa, että verkkolehteä tehdään suomalaisella ja venäläisellä yhteistyöllä. Pidän esimerkiksi siitä, että lehden toimitus on valinnut venäläisen kuvittajan kuvittamaan verkkolehden artikkeleita. Lemmikkieläin -artikkelin on kuvittanut Pietarissa asuva Dasha Surma. Hän on kuvittaja, joka asuu Pietarissa, Venäjällä. Jos haluatte, voitte mennä katsomaan Dashan kuvituksia esimerkiksi hänen Instagramissaa. Dashan Instagram -tili löytyy täältä.


  • yhteistyö - collaboration
  • toimitus - editorial staff, editorial office
  • kuvittaja - illustrator
  • kuvittaa - to illustrate

No niin! Haluatteko jo päästä lukemaan The Culturalist -verkkolehteä? Verkkolehti löytyy täältä:

Lähteet: The Culturalist -verkkojulkaisu https://issue-5.culturalist.fi/