Viides jakso - arki, rutiinit ja some

14/01/2021

Hei hyvät kuulijat ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastin viidettä jaksoa! Minä olen Kassu ja tämä on podcasti helpolla suomen kielellä.

Minä ajattelin, että tänä vuonna minä teen kaikki asiat toisin. Minä ajattelin, että vuodesta 2021 tulee täysin erilainen kuin vuodesta 2020! Joulukuussa ajattelin, että kun tammikuu alkaa, silloin minun elämäni on täysin erilainen. Ajattelin, että kun herään aamulla tammikuun ensimmäisenä päivänä, minun elämäni tulee olemaan täysin erilainen. No? Onko tämä vuosi nyt täysin erilainen kuin viime vuosi? Vastaus kuuluu: Ei ole! Kävikö niin, kuten olin ajatellut? No ei käynyt! Tämä vuosihan on ihan samanlainen!

Jostain syystä minun elämäni tuntuu aika samanlaiselta kuin kolme viikkoa sitten. Jostain syystä (en tiedä miksi?), minun elämäni ei ole muuttunut...ihmeellistä! Minulla oli lomaa ja se oli ihanaa. Mutta nyt arki on alkanut taas. Arki on taas alkanut. Mitä sana "arki" tarkoittaa? "Arki" tarkoittaa sitä, kun elää jokapäiväistä elämää. Maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai ja perjantai on arkea. Silloin on arki. Lauantai ja sunnuntai ei ole arkea. Lauantai on - lauantai? Ja sunnuntai on - sunnuntai! Lauantai on vapaapäivä ja sunnuntai on vapaapäivä. Lauantai ja sunnuntai ovat vapaapäiviä. Silloin voi sanoa "viikonloppu". Nämä kaksi vapaapäivää ovat lepopäiviä. Lepopäivä on päivä, jolloin ihminen lepää. Hän ei tee töitä. Hän makaa esimerkiksi sohvalla. Lauantai on lepopäivä ja sunnuntai on lepopäivä. Mutta maanantai on arkea. Arki on rutiinia. Arki on tavallinen päivä. Arki on jokapäiväistä elämää. Minusta arki on ihan kiva asia! Jep! Minä pidän arjesta.

Minä pidän arjesta, koska minä pidän rutiineista. Mutta... mikä on "rutiini"? No... rutiini on sellainen asia, joka toistuu joka päivä... esimerkiksi kun herää joka päivä klo kahdeksalta ja käy suihkussa - se on rutiini. Ja suihkun jälkeen kuivaa hiukset ja keittää teetä tai kahvia - sekin on rutiini. Ja sitten laittaa aamupalaa ja syö kaksi palaa leipää tai puuroa tai kananmunan - sekin on rutiini. Tiedättekö te nyt, mitä sana "rutiini" tarkoittaa? Rutiini on sellainen asia, joka toistuu joka päivä. Se on vähän niin kuin rituaali. Minä pidän rutiineista! Joskus mietin, että rutiinit ovat ihana asia! Sillä kun on rutiini - silloin elämästä tulee helppoa! Kun on rutiini, silloin elämä helpottuu! Jos aamulla on aina samat rutiinit, silloin ei tarvitse ajatella missä järjestyksessä tekee asioita. Kun on rutiini, silloin ei tarvitse ajatella: "hmm...kello on nyt kahdeksan aamulla - mitä minä teen nyt?" tai "nyt kello on 08.30 ja olen käynyt suihkussa - mitä teen nyt? Mitä teen seuraavaksi? Pitäisikö minun pestä ensin hampaat? Vai pitäisikö minun pukeutua ensin? Vai pitäisikö minun ehkä ensin syödä aamupalaa...ja pukeutua vasta sitten?" Apuaa... silloin aamusta tulee hyvin vaikea! Ilman rutiinia aamuista tulee hyvin vaikeita ja monimutkaisia. Uskon, että ymmärrätte, mistä puhun. Ehkä olette samaa mieltä? Mutta jos te ette pidä arjesta - silloin voitte kirjoittaa minulle sähköpostia ja kertoa minulle miksi ette pidä arjesta. Minä haluan kuulla teidän mielipiteenne! Minä haluan kuulla, miksi te ette pidä arjesta. Minä tiedän, että jotkut ihmiset esimerkiksi haluavat syödä joka aamu erilaista aamupalaa. Kyllä! Minä tunnen ihmisiä, jotka haluavat syödä eri aamupalaa joka aamu! Minä tunnen ihmisiä, jotka eivät halua syödä samaa aamupalaa joka aamu. Mutta minä itse haluan syödä joka aamu aika samanlaista aamupalaa. Minä pidän samanlaisesta aamupalasta. Minä syön aina hyvin samanlaista ruokaa aamuisin.

Joskus arki ja arjen rutiinit ovat erittäin hyvä asia! Minä esimerkiksi olen aamuisin todella väsynyt. Tavallisesti olen hyvin väsynyt aamulla, ja minun on vaikea nousta. Minun on todella vaikea nousta sängystä. Sänky on aamuisin ni-in ihana paikka! Sänky on aamuisin ni-in mukava! Sänky on aamuisin maailman mukavin paikka. Se on niin mukava, että haluaisin vain maata sängyssä koko aamun - ja ehkä koko päivän. Mutta kun minulla on rutiini, esimerkiksi että nousen joka aamu kello kahdeksalta - silloin minun on helpompi nousta. Kun minulla on rutiini, että käyn suihkussa joka aamu - silloin minun on helpompi käydä suihkussa. Te varmaan tiedätte, että Suomessa on joskus aika kylmä. No, esimerkiksi nyt. Tällä hetkellä on talvi. Kyllä, Suomessa on usein aika kylmä. Ja joskus on vaikea käydä suihkussa aamulla kun on kylmä. On vaikea nousta sängystä ja mennä suihkuun, koska sänky on lämmin ja suihku ei ole välttämättä lämmin. Mutta kun on rutiini, siitä tulee helpompaa. Silloin on helpompi nousta sängystä ja mennä suihkuun.

Minun on myös vaikea tehdä päätöksiä aamulla. Minun on usein vaikea päättää [mitä pitäisi tehdä?]. Aamulla minun aivoni eivät toimi kauhean hyvin. Tiedän, että monen muunkin ihmisen aivot eivät toimi hyvin aamulla. On yksi asia, jonka teen joka aamu. Minulla on yksi rutiini - joka ei ole niin hyvä rutiini. Haluatteko tietää, mikä se on?

No, minulla on älypuhelin. Tiedättekö mikä älypuhelin on? Te varmaan tiedätte mikä puhelin on? Puhelin on sellainen laite, jolla voi soittaa esimerkiksi äidille ja lähettää tekstiviestiä kaverille. No, älypuhelin on puhelin, jossa on esimerkiksi netti. Älypuhelimessa on netti. Älypuhelimessa on internetti - eli netti. Ja älypuhelimella voi katsoa uutisia ja sähköposteja ja videoita ja soittaa äidille ja lähettää tekstiviestiä kaverille. Älypuhelin on älykäs puhelin. Se on älykäs kännykkä. Se on todella nopea ja se osaa tehdä monia asioita. Älypuhelimessa voi esimerkiksi olla Siri. Älypuhelin osaa etsiä esimerkiksi päivän sään - ja kertoa meille, mitä maailmalla tapahtuu. Kaikissa kännyköissä ja älypuhelimissa on herätyskello. Ja kun minun herätyskelloni soi aamulla, silloin otan älypuhelimen käteen ja sammutan herätyskellon - mutta sitten...mitä minä sitten teen? Minä luulen, että te kaikki tiedätte, mitä teen älypuhelimella, kun makaan sängyssä. Kyllä! Minä avaan Instagramin ja katson kuvia Instagramissa! Katsotteko tekin aamulla Instagramia? Jos katsotte, niin tiedätte ehkä mistä puhun. Instagramin katsominen aamuisin on kamala rutiini! Joskus makaan kaksikymmentä minuuttia sängyssä ja selaan Instagramia! Joskus makaan kaksikymmentä tai jopa kolmekymmentä minuuttia sängyssä ja selaan Instagramia. Kyllä...selaan Instagramia. Mitä se tarkoittaa? Mitä sana "selata" tarkoittaa? Sana "selata" tarkoittaa sitä, että katsoo esimerkiksi Instagramia ja selaa sitä sormella ylöspäin. Sormi liikuttaa Instagram -sivua ylös ja ylös ja ylös. Haluat nähdä kaikki kaveriesi kuvat - sitten selaat Instagramia sormella. Sinun pitää selata todella paljon, jotta näet kaikkien kavereiden kuvat. "Selata" on englanniksi "to scroll". Selaatteko te Instagramia aamuisin? Minä selaan Instagramia paljon. Minusta tuntuu, että kun selaan Instagramia aamuisin, silloin minun silmäni avautuvat kunnolla. Ja minun aivoni käynnistyvät hitaasti. Aivot alkavat työskentelemään, kun selaan Instagramia. Se on hyvä asia - vai onko?

Haluaisin puhua vielä vähän sosiaalisesta mediasta. Te varmaan tiedätte, mitä sosiaalinen media on. Sosiaalinen media on esimerkiksi Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, WhatsApp, VKontakte, Tiktok, WeChat, Douyin, Skype, LinkedIn, Line, KaKaoTalk, Telegram ja niin edelleen... Minä uskon, että te kaikki tiedätte, mitä sana "sosiaalinen media" tarkoittaa. Ok - sosiaalinen media on ... sosiaalinen media! Mutta mikä on "some"? Some on sama asia kuin sosiaalinen media! Media - eli "me". "So-me"! Ja kun sanomme "some" - se tarkoittaa sosiaalista mediaa! Tadaa! Helppoa, eikö olekin! Some tarkoittaa sosiaalista mediaa.

Minä käytän somea paljon. Minä käytän paljon eri somealustoja. Mikä on somealusta? Somealusta on esimerkiksi Facebook. Facebook on yksi hyvin suuri somealusta. Se on yksi somen muoto. Instagram on toinen somealusta. Maailmassa on paljon eri somealustoja. Ja minä käytän monia somealustoja. Minulla on Instagram, Facebook, Facebook Messenger, YouTube, WhatsApp, Signal ja Skype. Minulla taitaa olla myös Telegram. Mutta minulla ei ole Twitteriä. Minä olen noin kolmekymmentävuotias, eli olen jo aikuinen. Minä tiedän, että olen ehkä jo vähän jäljessä. Olen vähän vanha! Nuoret käyttävät eri somealustoja. Nuoret ihmiset, eli lapset ja teinit, käyttävät eri somealustoja kuin minä. Minä tiedän, että nuoret käyttävät paljon Snapchattiä - eli "snäppiä"; ja TikTokia. Minä tiedän, että nuoret käyttävät snäppiä ja Tiktokia. Mutta minulla ei ole snäppiä (eli Snapchattiä). Minulla ei myöskään ole Tiktokia. Minä olen jo vähän vanha!

Minä tiedän, että eri maissa käytetään eri somealustoja. Tiedän, että esimerkiksi Venäjällä käytetään VKontaktea - mutta Suomessa käytetään Facebookia. VKontakte on tietääkseni vähän sama asia kuin Facebook. Ja Facebook on vähän sama asia kuin VKontakte. Tiedän, että Etelä-Koreassa käytetään KaKaoTalk -somealustaa. Mutta Suomessa sitä ei käytetä. Suomessa ihmiset käyttävät WhatsAppia. Whatsapp on sovellus, jolla voi soittaa ja lähettää viestejä. Sillä voi soittaa puheluita ja lähettää viestejä. WhatsAppilla voi soittaa esimerkiksi videopuheluita tai ihan tavallisia puheluita. Ja sillä voi lähettää ihan tavallisia tekstiviestejä tai esimerkiksi puheviestejä. Jos ulkona on kylmä ja sormet ovat kylmät, silloin on hyvä lähettää puheviesti kaverille. Jos sormet ovat kylmät ja sormet ovat jäässä, silloin on kätevää lähettää puheviesti.

Taiwanissa esimerkiksi käytetään Line -nimistä sovellusta. Mikä on "sovellus"? Tämä sana tarkoittaa pientä ohjelmaa puhelimessa. Sana "sovellus" on pieni ohjelma, jota voi käyttää puhelimessa. Sana "sovellus" on sama asia kuin "app". Yleensä suomalaiset sanovat "sovellus". Hyvin suomalaista. Suomalaiset kutsuvat sitä sovellukseksi. Mutta joskus suomalaiset sanovat myös "äppi" tai "appi". Se on suomienglantia! Se on sama asia kuin Finnglish! On parempi sanoa "sovellus". Mutta jos sanot "äppi" - sekin on o.k.. Sekin on okei. Ihmiset ymmärtävät, mitä sanot. Jos sanot "äppi", ihmiset ymmärtävät, mitä sanot. Äppi ja sovellus - ne ovat sama asia. Taiwanissa käytetään Line -nimistä sovellusta. Line on vähän sama asia kuin WhatsApp. Line on vähän sama asia kuin WhatsApp ja esimerkiksi Telegram. Taiwanissa ihmiset käyttävät Line -sovellusta myös esimerkiksi työkavereiden kanssa ja pomon kanssa. Mikä on pomo? Pomo on sama asia kuin "boss". Kyllä! Taiwanilaiset käyttävät Line -sovellusta kavereiden kanssa, mutta myös töissä ja yliopistolla! Se on minun mielestäni hyvin mielenkiintoista! Sillä Suomessa WhatsAppia ei yleensä (!) käytetä töissä tai yliopistossa. WhatsApp on yleensä kavereille ja perheelle. Mutta ehkä tämäkin asia muuttuu! Ehkä WhatsAppia käytetään tulevaisuudessa enemmän ja enemmän myös töissä ja yliopistoissa. Tulevaisuudessa, eli esimerkiksi vuoden päästä tai viiden vuoden päästä, voi olla, että meillä ei enää ole samanlaisia sovelluksia. Voi olla, että käytämme eri sovelluksia ja eri somealustoja. Voi olla, että emme enää käytä Instagramia ja voi olla, että emme enää käytä Facebookia. Voi olla, että emme enää käytä älypuhelimia.

Tiedän, että esimerkiksi Kiinassa ihmiset eivät käytä Facebookia ja Instagramia. Kiinassa käytetään eri somealustoja. Kiinassa käytetään WeChatia ja Weibota. Suomessa ihmiset eivät oikein tiedä, mikä WeChat on. Monet eivät myöskään tiedä, mikä Weibo on. Monet suomalaiset eivät tiedä, että Kiinassa ei käytetä Facebookia ja että Kiinassa ei voi katsoa YouTubea! Minun mielestäni monet suomalaiset eivät tiedä tarpeeksi maailmasta. Minäkään en tiedä tarpeeksi maailmasta. Minäkään en tiedä monia asioita maailmasta. Mutta maailma muuttuu koko ajan. Ja me muutumme koko ajan. Ehkä tulevaisuudessa suomalaisetkin tietävät enemmän Kiinasta. Voi olla, että maailma muuttuu ja tulevaisuudessa me tiedämme enemmän. Minä haluaisin tietää, mitä sovelluksia esimerkiksi Etelä-Amerikassa käytetään. En tiedä, mitä somealustoja Etelä-Amerikassa käytetään. Käytetäänkö Etelä-Amerikassa WhatsAppia vai Telegramia? Tai ehkä jotain muuta somealustaa. Hmm... entä esimerkiksi Ghanassa? Mitä sovelluksia Ghanassa käytetään? Tai Intiassa? Haluaisin tietää, millaisia somealustoja maailmalla on! Minä käytän somea paljon. Minä luulen, että tekin käytätte somea paljon. Some on hyvä ja kätevä asia. Somen avulla me voimme soittaa esimerkiksi äidille tai isälle. Some auttaa meitä kommunikoimaan meidän ystäviemme kanssa. Ja joskus on hauska katsoa, mitä kuvia ystävät laittavat Instagramiin. Joskus on mukava katsoa kissavideoita. Joskus on mukava maata sohvalla ja katsoa YouTube videoita. Minä rakastan YouTubea! Minä voisin katsoa YouTubea koko päivän! Minä voisin istua koko päivän sohvalla ja katsoa YouTube videoita.

Mutta ehkä te tiedätte... kun viettää somessa koko päivän, silloin voi muuttua vähän väsyneeksi. Kun viettää liikaa aikaa somessa voi muuttua vähän passiiviseksi. Minä haluaisin olla vähemmän somessa aamulla. Minä tiedän, että selaan Instagramia joka aamu. Mutta olisi ehkä hyvä, jos voisin muuttaa tämän rutiinin. Minun mielestäni olisi hyvä, jos voisin vaihtaa tämän rutiinin johonkin toiseen rutiiniin! Voisin esimerkiksi kirjoittaa jotain tai vaikka lukea jotain kirjaa tai käydä lyhyellä kävelylenkillä. Jotkut ihmiset joogaavat aamulla. Ja jotkut ihmiset meditoivat aamuisin ensimmäisenä. Mutta minä tiedän, että minun kohdallani se ei toimi! Minä tiedän, että minun kohdallani se ei tulisi toimimaan, koska minä olen tooooodella aamu-uninen. Olen aamuisin tooodella väsynyt. Ja jos minun pitää meditoida tai joogata tai urheilla aamulla - silloin minusta tulee pahantuulinen. Silloin päivä voi mennä pilalle! Minä en ole niin aktiivinen ihminen. Minä en ole niin aktiivinen ihminen. Mutta ehkä minä voin muuttaa minun arkeani vähän. Ehkä minä voisin opiskella jotain tai lukea kirjaa. Ehkä voisin nousta ja juoda teetä sängyssä ja kirjoittaa jotain. Se olisi parempi rutiini minulle.

Tämä jakso päättyy nyt tähän. Minä olen puhunut paljon arjesta eli jokapäiväisestä elämästä. Olen puhunut myös rutiineista ja somesta. Muistatteko te vielä mitä nämä sanat tarkoittavat?

Arki, lepopäivä, rutiini, some, somealusta, sovellus, selata, pomo.

Jos haluatte, voitte lähettää minulle sähköpostia ja kertoa jostain teidän arkirutiinistanne. Voitte kertoa minulle, pidättekö te arjesta? Entä pidättekö te rutiineista? Ja millaisia rutiineja teillä on? Haluaisin myös tietää, mikä on teidän mielestänne paras sovellus tai somelausta? Onko teidän mielestänne esimerkiksi VKontakte parempi kuin Facebook? Onko KaKaoTalk parempi kuin Line? Minä haluan tietää, mikä on maailman paras sovellus!

Mutta hei! Me kuulemme seuraavassa jaksossa! Pitäkää mukava päivä! Moi moi!

- Kassu