Yhdeksäs jakso - robottipölynimuri

13/03/2021

Moi kaikki ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastin uutta jaksoa! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä.

Mitä teille kuuluu? Toivottavasti teille kuuluu hyvää. Minulle kuuluu ihan hyvää. Täällä Helsingissä meillä on ollut talviloma, eli hiihtoloma. Talviloma, tai hiihtoloma, on viikon pitkä loma. Tämä viikon pitkä loma on tarkoitettu siihen, että ihmiset, ja erityisesti koululaiset ja opiskelijat, pääsevät hiihtämään ja nauttimaan talvesta. Minä uskon, että te tiedätte, mitä sana hiihtäminen tarkoittaa! Hiihtäminen on sama asia kuin englannin kielen "to ski". Jep! Noin sata vuotta sitten jotkut suomalaiset ajattelivat, että olisi kiva päästä useammin hiihtämään! Silloin ei vielä ollut Netflixiä. Noin sata vuotta sitten jotkut suomalaiset ajattelivat, että olisi kiva, jos koululaiset pääsisivät useammin hiihtämään. Vuonna 1933 - eli 30-luvulla - Suomen koulut päättivät, että kaikissa kouluissa ja oppilaitoksissa pidetään viikon pitkä loma. Ja tämän viikon pitkän loman tarkoitus oli se, että koululaiset pääsisivät hiihtämään. Sillä Suomessa on usein juuri helmikuussa ja maaliskuussa paljon lunta. Suomen etelässä on helmikuussa paljon lunta ja Suomen pohjoisessa on usein maaliskuussa erittäin hyvä hiihtokeli. On paljon lunta ja hyvä sää. Kun ulkona on hyvä hiihtokeli, silloin on surullista istua sisällä ja opiskella. On ikävä istua sisätiloissa (esimerkiksi koulussa tai yliopistossa) ja opiskella, kun ulkona on hyvä sää. Siksi Suomen koulut päättivät, että kaikki koululaiset saavat pitää viikon pitkän hiihtoloman. Jee! Ehkä opettajatkin halusivat pitää lomaa! Ehkä opettajatkin katsoivat ikkunasta ja ajattelivat, että olisi ihana päästä nauttimaan auringosta ja hyvistä hiihtokeleistä.
Hiihtoloma on noin sata vuotta vanha keksintö. Tai no, ehkä yhdeksänkymmentä vuotta vanha keksintö. Muistatteko te vielä sanan "keksintö"? Jos ette muista tätä sanaa, voitte käydä kuuntelemassa viimeisen Opi suomea! -podcastin jakson. Viimeisessä jaksossa minä selitän, mitä sana "keksintö" tarkoittaa. Voitte myös googlettaa sanan, jos olette vähän laiskoja kuuntelemaan koko viimeisen jakson. Jos olette vähän laiskoja kuuntelemaan koko jakson, voitte googlettaa sanan "keksintö". Mitä sana "laiska" sitten tarkoittaa? Hmm... no sana "laiska" tarkoittaa sitä, kun ihmisellä ei ole tarpeeksi energiaa tai halua tehdä jotakin. Jos esimerkiksi ei jaksa tai halua urheilla, silloin voi sanoa, että ihminen on vähän "laiska". Tai jos esimerkiksi ei halua tavata kaveria, koska ei jaksa käydä suihkussa ja esimerkiksi meikata ja kävellä bussiasemalle tai ajaa metrolla, silloin voi sanoa, että on vähän laiska. Jos olette puhuneet suomalaisten kanssa, voi olla, että olette huomanneet, että jotkut suomalaiset ovat vähän laiskoja puhumaan. Joskus suomalaiset ajattelevat, että heillä ei ole energiaa puhua. On helpompi olla hiljaa ja katsoa vaikka kännykkää. No, te tunnette minut! Minä en ole laiska puhumaan! Minä puhun mielelläni. Sen te olette varmaan jo huomanneet! Mutta minä olen vähän laiska urheilemaan. Olen sohvaperuna, eli olen hieman laiska liikkumaan. Usein ajatellaan, että laiskuus on paha asia. Esimerkiksi netissä on paljon artikkeleita siitä, miksi on hyvä herätä kello 5 aamulla. Netissä on paljon artikkeleita, joissa sanotaan, että on hyvä herätä aikaisin aamulla, sillä silloin voi tehdä enemmän asioita. Olen kuullut, että jotkut ihmiset heräävät kello viisi aamulla ja käyvät esimerkiksi juoksemassa tai harrastavat joogaa. Oletteko tekin lukeneet näitä artikkeleita? Minä en ymmärrä, miksi näin pitäisi tehdä. En ymmärrä, miksi minun pitäisi herätä kello viisi tai kuusi aamulla. Minä herään kello yhdeksältä aamulla ja sekin on minun mielestäni jo liian aikaisin! Jos voisin, nukkuisin ainakin kello kymmeneen asti. Jos voisin, nukkuisin vielä ainakin tunnin pitempään! Mutta kello yhdeksän on minusta ok aika herätä. Ehkä te ajattelette, että minä olen tosi laiska ihminen. Ehkä joku teistä ajattelee: "Kassu kuulostaa tosi laiskalta ihmiseltä! Hän herää vasta kello yhdeksältä!". No, haluatteko kuulla vastaukseni? Te olette oikeassa! Olette aivan oikeassa. Minä olen erittäin laiska ihminen. Itse asiassa olen erityisen laiska. Mutta minusta se ei ole paha asia. Minusta se on täysin normaali asia. Mitä te ajattelette, miksi meillä on pyöriä ja autoja? Miksi me ajamme autolla kauppaan, jos voimme, vaikka voisimme kävellä kauppaan? Miksi me emme kävele joka paikkaan? No tässä on minun vastaukseni: Meillä on autoja ja pyöriä siksi, että me olemme laiskoja! Me kaikki olemme laiskoja. Miksi meillä on esimerkiksi vesihana? Ehkä se oli huono esimerkki...Mutta miksi meillä on vesihana? Mikä on vesihana? Tiedättekö? "Vesihana" on hana, josta tulee vettä. Se on eräänlainen putki, josta tulee vettä. Kaikissa asunnoissa Suomessa on vesihana. Suomalaisissa asunnoissa on vesihana keittiössä ja suihkussa. Ja tietenkin vessassa. Vesihanasta tulee vettä. Kun esimerkiksi haluaa juoda vettä, silloin voi avata vesihanan ja juoda siitä vettä. Tai jos esimerkiksi haluaa pestä kädet, voi avata vesihanan ja pestä sen alla kädet. Mutta miksi meillä on vesihanoja? Mitä luulette? Sata vuotta sitten monissa asunnoissa ei vielä ollut vesihanoja. Silloin piti kävellä ulos ja hakea vettä kaivosta. Kaivo on paikka, josta saa vettä. Kaivo on todella syvä kolo, josta voi saada vettä. Vesi pitää nostaa ulos kaivosta, esimerkiksi ämpärillä. Siihen tarvitaan ämpäri ja köysi. Mutta se on tosi vaikeaa. Sillä vesi on painava asia. Ja kun esimerkiksi ulkona on kylmä, voi olla, että kaivo on jäässä. Ja joskus kaivossa ei ole vettä. Ja sitten piti kaivaa uusi kaivo. Silloin piti tehdä uusi kaivo. Ja se vei paljon aikaa ja energiaa. Mutta ihmiset eivät tykkää tehdä asioita, jotka vievät paljon aikaa ja energiaa. Siksi ihmiset ovat keksineet vesihanan. (Tämä on minun teoriani. Voi olla, että siihen liittyy vielä paljon enemmän asioita, mutta tämä on minun teoriani.) Vesihana on erittäin kätevä keksintö. Se on täydellinen keksintö laiskoille ihmisille. Minusta kaikki ihmiset ovat laiskoja. Kaikki ihmiset ovat sisimmässään sohvaperunoita. Vai ovatko? Ehkä te olette eri mieltä? Hmm... te voitte kertoa minulle mielipiteenne. Mitä mieltä olette? Oletteko samaa vai eri mieltä kanssani?

Mutta katsotaanpa ympärillemme! Myös eläimet ovat laiskoja - erityisesti kotieläimet. Katsotaanpa esimerkiksi kissaa! Onko teillä kissa? Jos teillä on kissa, olette ehkä huomanneet, että kissat ovat erittäin laiskoja eläimiä. Kissat nukkuvat aina. No, melkein aina. Kissat vain nukkuvat, syövät ja leikkivät. Ja sitten kissat nukkuvat taas. Huhuh! Myös koirat ovat joskus vähän laiskoja - se riippuu koirasta. Kyllä. Jotkut koirat ovat vähemmän laiskoja kuin toiset. Ja jotkut ihmiset ovat vähemmän laiskoja kuin toiset. Ja se on ihan o.k. asia. No, laiskat ihmiset keksivät paljon uusia asioita! Ja me tarvitsemme uusia keksintöjä! Minusta esimerkiksi robottipölynimuri on hieno keksintö! Tiedättekö te mikä robottipölynimuri on? Mikä on pölynimuri? Pölynimuri on kodin kone. Pölynimuri on sellainen elektroninen laite, eli kone, joka imee pölyä. Pölynimuri imee pölyä. Se tekee suurin piirtein tällaista ääntä: "slurps". Jep, se imee pölyä. Minä luulen, että monella ihmisellä on pölynimuri. Kun kotona on paljon pölyä, silloin pitää imuroida. Imurointi on helppo tapa siivota. Se sopii laiskalle ihmiselle. Tietenkin on muitakin tapoja siivota. Voi esimerkiksi pestä lattian. Mutta joskus minä olen liian laiska pesemään koko asunnon lattian; ja silloin minä imuroin. Kun haluaa imuroida, tarvitsee pölynimurin. Pölynimuri on tärkeä kodinkone. Mutta mikä sitten on robottipölynimuri? Robottipölynimuri, tai robotti-imuri, on uusi keksintö! Tai no, ehkä noin kaksikymmentä vuotta vanha keksintö. Mutta aika uusi keksintö silti! Robottipölynimuri on hyvä keksintö, sillä siihen ei tarvita ihmistä. Se ei tarvitse ihmistä! Se ei tarvitse ihmisen käsiä. Robottipölynimuri tekee koko työn itse. Ihmiset voivat olla laiskoja, kun robottipölynimuri imuroi koko lattian. Minä haluaisin robottipölynimurin! Se on minun haaveeni! Mikä on haave? Tiedättekö? Hmmm.... "haave" on sellainen asia, josta ihminen unelmoi. Haave on sellainen asia, jota ihmisellä ei ole. Haave on asia, jota ihmisellä ei ole, mutta jonka ihminen haluaisi saada tai omistaa. Voi olla, että jollain teistä on haave, että teillä olisi, esimerkiksi, oma talo. Tai että teillä olisi oma talo Suomessa. Minä ymmärrän sen. Minulla on paljon haaveita. Yksi haave on, että haluaisin omistaa koiran. Haluaisin, että minulla on koira. Mutta tällä hetkellä minulla ei ole aikaa koiralle. Eikä tarpeeksi tilaa. Minun toinen haaveeni on, että puhuisin monia eri kieliä ilman aksenttia. Haluaisin, että puhuisin kiinaa ilman aksenttia. Se on minun haaveeni. Kolmas haaveeni on, että minulla olisi robottipölynimuri. Minun elämäni olisi niin helppoa robottipölynimurin kanssa! Ehkä ostan robottipölynimurin, kun täytän neljäkymmentä. Ehkä odotan kymmenen vuotta ja sitten robottipölynimurit ovat vielä parempia, ja sitten ostan sellaisen. Ehkä robottipölynimuri osaa tulevaisuudessa paitsi imuroida, myös viedä roskat ulos ja pestä lattiat! Se olisi hieno keksintö meille laiskoille ihmisille! Ja ehkä robottipölynimurille voisi opettaa pesemään astiat! Se olisi hieno askel robottipölynimurin evoluutiossa. Se olisi robottipölynimurin evoluutiossa hieno seuraava kehitysaskel! Mikä on askel? Tiedättekö? Sana "askel" tarkoittaa sitä, kun esimerkiksi ihminen kävelee yhden metrin eteenpäin. Ihminen voi ottaa askeleen eteenpäin tai taaksepäin. Askel on kävelemisen pieni osa; yksi pieni osa. Kaksi askelta on lyhyt matka. Mutta tuhat askelta on jo pitkä matka. Sanotaan, että terveen ihmisen pitäisi kävellä joka päivä ainakin 10.000 askelta (kymmenentuhatta). Sanotaan, että 10.000 askelta on hyvä määrä. Jos ihminen kävelee päivittäin ainakin kymmenentuhatta askelta, silloin ihminen pysyy helpommin terveenä, eikä liho. No... se voi olla vähän vaikeaa korona-aikana. Se voi olla vähän vaikeaa korona-aikana, sillä olemme vain kotona. Mutta on hyvä yrittää! Voimme yrittää yhdessä! Voimme yrittää olla vähemmän laiskoja. Voi olla, että robottipölynimurikin on vähän huono asia meidän terveydellemme. Tavallinen imuri voi olla parempi asia meidän terveytemme kannalta. Voi olla, että se on parempi asia meidän terveydellemme.

No...minä olen yrittänyt liikkua enemmän hiihtolomalla. Olen käynyt hiihtämässä ja ... se ei ole helppoa. Se ei ole helppo! Hiihtäminen ei ole helppoa! Joka kerta kun käyn hiihtämässä, olen kuolemanväsynyt, kun tulen kotiin. Olen niin väsynyt, että voisin (heti) kuolla. En ole hyvä hiihtämään. Joskus pelkään, että minä jään metsään. Joskus pelkään, että olen liian laiska hiihtämään kotiin. Joskus ajattelen, että voisin istua tai maata vähän aikaa metsässä, koska en enää jaksa hiihtää. Mutta sitten pelkään, että nukahdan. On hyvä mennä hiihtämään metsään, sillä kun hiihtää metsään, pitää aina myös hiihtää ulos metsästä! Ymmärrättekö? Kun hiihtää esimerkiksi 4 kilometriä metsään, on ihan pakko hiihtää myös 4 kilometriä ulos metsästä! Se on erittäin hyvä asia ihmiselle, joka ei jaksa liikkua! Ja kun tulen kotiin, olen tosi iloinen, että menin hiihtämään ja minusta tuntuu tosi hyvältä! Kun liikkuu ulkona, tulee iloiseksi! Ja metsässä on niin kaunista kevättalvella! Mutta hiihtoloma on loppunut ja arki on alkanut. Olen sanonut aikaisemmassa jaksossa, että pidän arjesta. Se on totta. Minusta arki on hyvä asia.

Muuten! Minä haluaisin puhua vähän suomen kielen opiskelusta! Minä haluaisin puhua vielä vähän suomen kielen opiskelusta. Minä tiedän, että moni teistä opiskelee suomen kieltä. Moni teistä opiskelee suomea. Se on hieno asia! Minä tiedän, että se ei aina ole helppoa. Aina ei ole helppoa opiskella suomea. Suomen kieli on hyvin erilainen kieli kuin esimerkiksi englanti tai, vaikka, vietnami. Suomen kielioppi on aika vaikea. Tiedän, että suomen kieli on pieni kieli. Tarkoitan, että se on puhujamäärältään aika pieni kieli. Maailmassa ei ole kovin paljon ihmisiä, jotka puhuvat suomea. Suomen kielen puhujamäärä on aika pieni. Jos asutte jossain muualla kuin Suomessa, teillä ei todennäköisesti ole työkaveria tai opiskelukaveria, joka puhuu suomea. Jos asutte esimerkiksi Venäjällä tai Yhdysvalloissa, teidän voi olla vaikea löytää ihmisiä, jotka puhuisivat suomea. Maailmassa ei ole niin paljon suomalaisia! On vaikea löytää kaveria, jonka kanssa voisi harjoitella suomen kielen puhumista. Tiedän myös, että nyt on korona-aika. Meidän pitää jäädä kotiin. Tiedän myös, että maailmassa ei ole niin paljon elokuvia ja sarjoja ja TV-ohjelmia suomeksi. Maailmassa ei ole niin paljon medioita suomeksi. On helpompi löytää englanninkielisiä elokuvia kuin suomenkielisiä elokuvia. Suomi on pieni maa, ja suomenkielisiä elokuvia ja sarjoja ei ole yhtä paljon kuin englanninkielisiä.

Mutta kun opiskelee kieltä, on erittäin tärkeää harjoitella kuuntelemista. On erittäin tärkeää harjoitella kuuntelemista, puhumista ja lukemista. Kuuntelu, puhuminen ja lukeminen - nämä kolme asiaa ovat erittäin tärkeitä asioita! Ja kuuntelu on kaikkein tärkein asia. Kuuntelu on näistä kolmesta asiasta se kaikkein tärkein asia. Voi sanoa, että kuuntelu on numero 1. Jos haluatte oppia suomea mahdollisimman hyvin ja nopeasti, on tärkeää, että kuuntelette mahdollisimman paljon suomen kielistä puhetta. On tärkeää, että kuuntelette mahdollisimman paljon suomea. On tietysti monia eri tapoja harjoitella suomen kielen kuuntelemista. Te voitte esimerkiksi kuunnella tätä podcastia. Voitte kuunnella suomenkielistä radiota. Myös elokuvien avulla voi harjoitella kuuntelemista. Voi katsoa lasten elokuvia. Tai voi katsoa tavallisia elokuvia ja TV-sarjoja. Voi myös kuunnella suomenkielistä musiikkia. Ja YouTubessa on monia videoita myös suomeksi. Ehkä ne kaikki eivät ole mielenkiintoisia. Mutta myös epäkiinnostavat videot voivat olla hyvää materiaalia! Esimerkiksi vlogit! Kyllä, vlogit ovat erittäin hyvä asia kuuntelun kannalta. Tai...ehkä voitte mennä Instagramiin ja katsoa live-videoita! Olen myös kuullut, että on olemassa uusi sovellus nimeltä "Clubhouse". Olen kuullut, että Clubhousessakin on keskusteluja suomeksi. Ehkä voitte kokeilla Clubhousea. Tai jos pidätte urheilusta, voitte esimerkiksi katsoa jalkapalloa suomenkieliseltä TV-kanavalta! Ja jos pidätte hiihdosta, voitte katsella hiihtoa suomen kielellä. Internetissä on myös paljon opetusvideoita. Jos haluatte tietää, esimerkiksi, miten korvapuusteja tai macarons -leivoksia tehdään, voitte katsoa leivontavideoita suomeksi. Kyllä, se on hyvä idea! Tai ehkä teitä kiinnostaa robottipölynimurit? Voitte kirjoittaa YouTubeen: "Kannattaako minun ostaa robotti-imuri?". Ehkä löydätte kiinnostavan videon!

Joka tapauksessa minä suosittelen, että kuuntelette joka päivä jotain suomenkielistä ohjelmaa. Se on minun suositukseni teille. Minusta on erittäin tärkeää, että kuuntelette joka päivä vähän suomea. Jo kymmenen minuuttia riittää. Minä opiskelen kiinaa ja yritän katsoa joka päivä jotain kiinankielistä ohjelmaa. Viime aikoina katson myös venäjänkielisiä tubettajia, eli YouTubettajia. Tubettaja on ihminen, jolla on oma YouTube -kanava. Tubettaja on sama asia kuin YouTubettaja, eli youtuber (engl.). Tubettajalla on paljon omia videoita YouTubessa. Opin uusia asioita Venäjästä ja venäläisistä nuorista tubettajilta.

Ok, nyt olen höpissyt tarpeeksi. Jos ette tiedä, mistä löytäisitte suomalaisia elokuvia tai sarjoja, silloin voitte etsiä Opi suomea! -podcastin sivuilta sivun nimeltä "lisää materiaaleja". Sieltä löydätte pari erittäin hyödyllistä linkkiä. Esimerkiksi Yle Areena on erittäin hyvä alusta, jolta voitte löytää paljon mielenkiintoisia elokuvia ja dokumentteja, sarjoja ja esimerkiksi radio-ohjelmia.

Ok.. nyt olen puhunut robottipölynimureista ja kaikesta muusta turhasta. Kaikesta turhasta. Tiedättekö sanan "turha"? Tiedättekö, mitä sana "turha" tarkoittaa? Sana "turha" tarkoittaa, kun jokin asia ei ole tärkeä. Esimerkiksi robottipölynimuri ei ole tärkeä. Se on vähän turha laite. Kyllä. Mutta vesihana on tärkeä laite, tärkeä asia. Ja... esimerkiksi vesi on tärkeä juoma. Vesi on erittäin tärkeä asia. Mutta, toisaalta Coca Cola on ehkä vähän turha juoma. Hmm.. Entä onko robottipölynimuri tärkeä sana? No, se ei ole tärkeä sana. Jos ette tiedä, mitä sana "robottipölynimuri" tarkoittaa, ei hätää! En usko, että tulette tarvitsemaan tätä sanaa. Mutta "vesihana" on tärkeä sana! Teidän pitää tietää, mitä sana "vesihana" tarkoittaa. Kuunnellaanko yhdessä kaikki uudet sanat? Kuinka monta uutta sanaa opitte tänään? Aloitetaan!


hiihtoloma, hiihtää, hiihtokeli, laiska, vesihana, kaivo, pölynimuri, imeä, pöly, robottipölynimuri, imuroida, kodinkone, haave, askel, kuolemanväsynyt, puhujamäärä, epäkiinnostava, tubettaja, turha


Ok, Seuraavalla kerralla yritän puhua jostain vähän tärkeämmästä aiheesta. Seuraavalla kerralla puhun jostain tärkeämmästä asiasta. En tiedä, miksi puhuin robottipölynimureista. Robotti-imuri on vähän turha asia.

Kiitos kaikille kuulijoille ja suuri kiitos erityisesti niille teistä, jotka lähetätte minulle viestejä instagramissa ja jotka olette ostaneet minulle teen Buy Me A Coffee -sovelluksen kautta! Se on oikeasti suuri tuki ja motivaation lähde minulle! Kiitos! Toivottavasti piditte tästä jaksosta. Me kuulemme seuraavalla kerralla! Pitäkää oikein mukava päivä!

Moi moi!

-Kassu