Yhdestoista jakso - norppalive

17/04/2021

*HUOM!*
Jaksossa "Norppalive" on väärää tietoa! Sekä Baikaljärvessä, että Laatokkajärvessä asuu norppia, vaikka Baikalissa asuvat "norpat" ovatkin hylkeitä, ei norppia. En tiedä, mistä keksin, että saimaannorppa olisi ainoa norppa, joka elää järvessä! Baikalinhylkeitä on noin 80,000-100,000 kappaletta ja laatokannorppia noin 2000-3000 kappaletta. Saimaannorppia on vain noin 410 kappaletta, mikä tekee siitä uhanalaisen. Pahoittelen väärän tiedon levittämistä!


Hei hyvät kuulijat ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastin uutta jaksoa! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä!

Mitä teille kaikille kuuluu? Minulle kuuluu hyvää, sillä nyt on kevät! Kevät on alkanut ja ulkona paistaa aurinko. Ensin minä ajattelin, että en halua, että kevät tulee. Mutta nyt minä olen tottunut siihen ajatukseen, että kevät tulee. Nyt minä olen tottunut siihen ajatukseen, että kevät tulee. Mitä sana "tottua" tarkoittaa? Sana "tottua" tarkoittaa samaa kuin englannin kielen "to get used to". Jep. Voi sanoa, että minä olen tottunut siihen ajatukseen, että kevät tulee. Voi myös sanoa, että minä olen tottunut auringonpaisteeseen. Minä olen tottunut aurinkoon. Minä olen tottunut siihen, että lumi sulaa ja pian kaikki on vihreää! Sekin on kivaa! Ja sitten tulee kesä! Jee!

Ok, aloitetaan uutisella! Haluan aloittaa uutisella. Muutama päivä sitten minä luin uutisista, että Helsingissä on nähty susi. Kyllä! Helsingissä on nähty susi! Kyllä, susi. Tiedättekö te, mikä "susi" on? Minä uskon, että te tiedätte, mikä se on. Tiedätte varmasti. "Susi" on eläin, joka näyttää vähän koiralta. Susi ja sisu ei ole sama asia. . "Susi" on eläin, joka näyttää vähän koiralta. Susi on sukua koiralle. Koira ja susi kuuluvat samaan perheeseen, mutta susi on eri laji kuin koira. Koira ja susi ovat eri lajeja. Susi on esimerkiksi vähän isompi kuin koira. Susi on isompi kuin koira. Susi näyttää ehkä vähän huskylta. Sudella on myös isompi pää kuin koiralla. Koiran pää on pienempi. Ja sudella on harmaa karva. Karva on eläimen hius. Eläimillä ei ole hiuksia tai tukkaa. Eläimillä on karva tai turkki. Karva ja turkki ovat sama asia. Ne pitävät eläimen lämpimänä. Ja sudella on harmaa karva. Sudella on paksu harmaa turkki. Suden turkki on paksu, jotta sudelle ei tule kylmä talvella. Suden turkki on paksu. Sudella on paljon karvaa. On vielä muitakin eroja. Koiran ja suden välillä on muitakin eroja. Susi ei oikeastaan kuulu kaupunkiin. Kaupunki ei ole suden paikka. Susi asuu metsässä. Susi kuuluu metsään. Sana "kuulua" on englanniksi "to belong". Susi kuuluu metsään. Susi ei kuulu kaupunkiin. Susi ei ole kotieläin. Susi ei ole lemmikki. Susi on peto. Tiedättekö te, mitä sana "peto" tarkoittaa? Sana "peto" tarkoittaa eläintä, joka tappaa toisia eläimiä. Sana "peto" tarkoittaa vaarallista eläintä. Sana "peto" tarkoittaa, että eläin on vaarallinen ja että se voi tappaa toisen eläimen. Susi on peto. Ja susi voi tappaa ihmisen. Mutta yleensä susi ei tapa ihmistä. Susi pelkää ihmistä. Susi ei halua tulla lähelle ihmistä. Sillä ihminen on vielä suurempi peto kuin susi. Jep, ihminen on myös peto!

Jostain syystä, en tiedä miksi, susi käveli Helsingin kaduilla. Jep! Kukaan ei tiedä, miksi susi tuli Helsinkiin. Ehkä sillä oli tylsää karanteenissa... Ehkä sudella oli tylsää. Minä ymmärrän oikein hyvin. Minullakin on tylsää, kun ei voi matkustaa mihinkään. Suomessa on paljon susia. Ja joskus susi tulee kaupunkiin.

Jos tämä uutinen kiinnostaa teitä, voitte lukea koko jutun Opi suomea! -podcastin blogilta. Blogilla minä kerron, mitä tapahtui. Blogilta te löydätte myös videon, joka on kuvattu aikaisemmin tänä vuonna. Blogilta te löydätte videon, joka on kuvattu helmikuussa. Myös aikaisemmin tänä vuonna susi kävi Helsingissä. Helmikuussa susi kävi Itä-Helsingissä. Jep! Ja minä asun Itä-Helsingissä! Kääk... aika pelottavaa.

Minä pidän eläimistä. Minä rakastan eläimiä ja luontoa. Mitä sana "luonto" tarkoittaa? Tiedättekö te? "Luonto" on kaikki, mikä on meidän ympärillämme. Metsä on luontoa, meri on luontoa, kasvit ovat luontoa, eläimet ovat luontoa. Myös me ihmiset olemme osa luontoa. Ilma on luontoa, kivet ovat luontoa. Myös pilvet ja tuli ovat luontoa. Oikeastaan kaikki, mikä on ollut meidän ympärillämme jo tuhansia vuosia on luontoa. Kaikki, mikä on ollut meidän ympärillämme jo tuhansia vuosia, on luontoa. Luonto on englanniksi "nature". Ehkä te olette lukeneet blogilta, että minä katson paljon luontodokumentteja. Luontodokumentti on siis elokuva tai sarja, joka kertoo luonnosta ja eläimistä. Luontodokumentti on elokuva tai sarja, joka näyttää mitä eläimiä ja kasveja meidän planeetallamme on. Jos te haluatte katsoa luontodokumentteja suomen kielellä, voitte lukea niitä Opi suomea! -podcastin blogilta. Suosittelen!

Suomalaiset ovat luontoihmisiä. Se on klisee, mutta se on myös totta. Vai mitä te ajattelette, ovatko suomalaiset luontoihmisiä? Entä oletteko te luontoihmisiä? Minun teoriani on, että kaikki ihmiset ovat luontoihmisiä. Jotkut ovat enemmän luontoihmisiä ja toiset ovat vähemmän luontoihmisiä. Jotkut ovat enemmän luontoihmisiä ja toiset vähemmän.

Suomessa on useita trendejä, jotka liittyvät luontoon. Suomessa on usein erilaisia trendejä, jotka liittyvät luontoon. Trendi on sama asia kuin englannin kielen "trend". Kyllä. Esimerkiksi -ööh- vaeltaminen on trendi. Se, että ihmiset menevät vaeltamaan, on trendi. Se, että ihmiset kävelevät monta päivää luonnossa, on trendi. Viime kesänä melkein kaikki suomalaiset olivat Pohjois-Suomessa vaeltamassa. Koko Suomi oli vaeltamassa Lapissa. Myös minä oli Lapissa! Minäkin olin vaeltamassa Lapissa. Se oli tosi ihanaa. Minä luulen, että se trendi jatkuu myös tänä vuonna. Minulla on paljon ystäviä, jotka suunnittelevat jo matkaa Lappiin. Minulla on paljon ystäviä, jotka haluavat matkustaa kesällä Pohjois-Suomeen ja Norjaan. Eli minä uskon, että tänäkin vuonna tulee olemaan paljon ihmisiä, jotka menevät vaeltamaan Lappiin.

Mutta takaisin trendeihin: Tänä talvena syntyi ihan uusi trendi: villasukkajuoksu. Kyllä. Kuulitte oikein! Villasukkajuoksu. Tiedättekö te, mikä "villasukka" on? Minä kerron villasukista tämän podcastin kahdeksannessa jaksossa. Minä kerron villasukista jaksossa numero kahdeksan. Villasukka on sukka, joka on tehty villasta. No, villasukka on todella lämmin sukka. Villasukkajuoksu tarkoittaa sitä, että ihmiset pukevat päälleen kaksi tai kolme villasukkaa ja menevät sitten ulos juoksemaan. Ehkä te ajattelette nyt...miksi? M-i-k-s-i? Minkä takia? No, viime talvella myös Helsingissä oli paljon lunta. Ja kun on paljon lunta, silloin ulkona on todella puhdasta. Ulkona ei ole likaista. Kun esimerkiksi kävelee lumessa, silloin valkoiset kengät pysyvät valkoisina. Lumi on puhdasta. Tämän lisäksi kaikki suomalaiset olivat karanteenissa. Kaikki suomalaiset olivat omassa kodissaan koko talven, sillä ravintolat ja kahvilat ja baarit olivat kiinni. Ja kun ihmiset ovat karanteenissa, ja kun baarit ovat kiinni, silloin ihmisille tulee tylsää. Ihmiset tylsistyvät. Ihmisille tulee tylsää. Ja siksi joku ihminen keksi uuden urheilulajin: villasukkajuoksun. Villasukkajuoksu on juoksemista villasukilla. Villasukkajuoksu on uusi trendi. Villasukkajuoksu tarkoittaa sitä, että juoksee ulkona villasukat päällä. Ilman kenkiä. Jep. Minusta se on oikeastaan ihan hyvä idea! Minä olen vähän surullinen, että en kokeillut sitä... Hm.. minä kadun, että en kokeillut sitä. Olen vähän surullinen, että en kokeillut villasukkajuoksua talvella. Kadun sitä. Mitä verbi "katua" tarkoittaa? Verbi "katua" on sitä, kun ajattelee: "ääh... miksi en mennyt juoksemaan ulos villasukissa, kun ulkona oli pakkasta ja maassa oli paljon lunta... olinpa tyhmä! Minä olin tosi tyhmä, kun en kokeillut villasukkajuoksua viime talvena. Ehkä ensi talvena Helsingissä ei tule olemaan paljon lunta ja sitten se ei enää ole mahdollista. Olinpa tyhmä. Nyt kaduttaa...". Silloin ihminen katuu. No, minä kadun, että en mennyt juoksemaan ulos ilman kenkiä ja vain villasukat päällä, kun oli talvi. Se olisi ollut tosi hauskaa! Nyt ei enää voi tehdä niin, valitettavasti. Nyt ulkona ei enää ole paljon lunta. Ja metsässä on paljon vettä ja loskaa. Mutta ehkä minun ei tarvitse katua. Ei ole hyvä katua asioita elämässä. Katuminen ei usein ole hyvä asia. Katuminen ei auta!

No nyt on kevät ja tietenkin keväälläkin on trendejä. Yksi kevään trendeistä on se, että ihmiset katsovat norppaliveä. Jep. Norppaliveä. Joka kevät huhtikuun lopussa tai toukokuun alussa ihmiset katsovat norppaliveä netissä. Oletteko te kuulleet norppalivestä? Tiedättekö te, mitä sana "norppalive" tarkoittaa? Sana "norppalive" koostuu kahdesta sanasta: "norppa" ja "live". Mikä on "norppa"? Norppa on paksu eläin, joka elää meressä. Norppa on tosi söpön näköinen eläin, joka elää yleensä meressä. Norppa on sama asia kuin "seal". Norpat ovat tosi söpön näköisiä. Norpat ovat vähän samannäköisiä kuin koirat, mutta ne elävät meressä ja uivat. Ja ne ovat tosi paksuja. Norpat ovat tosi paksuja, ja niiden ihon alla on paljon rasvaa, sillä ne asuvat meressä. Ja meressä on usein tosi kylmä. Siksi norpat ovat tosi paksuja ja pulleita. Norpat ovat tosi paksuja ja pulleita. Norpat syövät kaloja. Ja ehkä ne syövät jotain muutakin, en tiedä. Ja norpilla on tosi söpön näköisiä vauvoja. Norpan vauvat ovat tosi tosi söpöjä. Norpan vauvan nimi on "kuutti". "Kuutti" on sama asia kuin norpan vauva tai norpan lapsi. No täällä Suomessakin elää norppia. Suomessa on norppia, jotka elävät meressä. Mutta Suomi on aika erikoinen maa. Te tiedätte varmasti, että Suomessa on paljon järviä. Kyllä. Suomessa on todella paljon järviä. Ja Suomessa on myös yksi norppalaji, joka asuu järvessä! Jep! Suomessa on norppia, jotka eivät asu meressä, vaan järvessä! Ja tämän norpan nimi on "saimaannorppa". Saimaannorppa on englanniksi "Saimaa ringed seal". Se on sen englanninkielinen nimi. Sen nimi tulee siitä, että se asuu Saimaa-järvessä. Sen koti on järvessä. Ja järven nimi on Saimaa. No mikä sitten on tämä trendi, josta kerroin? Kerroin siitä, että Suomessa on myös keväällä uusi trendi. Ja trendin nimi on "norppalive". Sana "live" tarkoittaa sitä, että me näemme jonkin asian suoraan televisiosta tai netistä. Esimerkiksi Instagramissa voi katsoa videoita livenä, eli "live". Myös YouTubessa on live-striimauksia. Norppalive on video, jota voi katsoa netissä. Norppalive on livestriimaus, jossa voi katsella saimaannorppia.

Mutta miksi ihmiset haluavat katsoa norppia livenä netissä? Erittäin hyvä kysymys. Ensimmäinen syy on se, että norpat ovat söpöjä ja niitä on kiva katsella. Mutta toinen syy on se, että saimaannorppa on uhanalainen eläin. Saimaannorppa on uhanalainen eläin. Sana "uhanalainen" tarkoittaa sitä, että voi olla, että kahdenkymmenen vuoden päästä saimaannorppaa ei enää ole. Voi olla, että kymmenen vuoden päästä tai kahdenkymmenen vuoden päästä elää enää yksi saimaannorppa. Ja sitten kun viimeinen saimaannorppa kuolee, ei enää ole saimaannorppia. Silloin saimaannorppa kuolee sukupuuttoon. Muistatteko te vielä tämän sanan? Opi suomea! -podcastin kuudennessa jaksossa puhuin hevistä ja suomalaisesta rock-musiikista. Ja minä sanoin, että voi olla, että rock-musiikki kuolee sukupuuttoon. Se tarkoittaa, että voi olla, että suomalaista rockmusiikkia ei enää ole kymmenen vuoden päästä. Tietenkään en tiedä, onko se totta. Mutta saimaannorppa on oikeasti uhanalainen eläin. Se on uhanalainen eläin. Suomessa on enää vain noin 400 saimaannorppaa. Se tarkoittaa, että koko maailmassa on vain enää 400 saimaannorppaa. Ja tämä tarkoittaa, että voi olla, että saimaannorppa kuolee sukupuuttoon. Ei ole ehkä niin paha asia, jos rock-musiikki kuolee sukupuuttoon. Se ei ole maailmanloppu. Maailma ei lopu, jos rockmusiikki kuolee sukupuuttoon. Tai ehkä olette eri mieltä! Mutta olisi todella surullista, jos saimaannorppa kuolisi sukupuuttoon. Saimaannorppa on uhanalainen eläin ja meidän ihmisten pitää auttaa saimaannorppaa. Siksi WWF, eli englanniksi World Wildlife Fund - apua, se on vaikea sanoa englanniksi" -aloitti norppaliven. WWF haluaa, että me ihmiset näemme saimaannorpat. WWF haluaa, että meillä on mahdollisuus katsoa norppia ja nähdä, miten hieno eläin se on. Ja kun me näemme saimaannorpat, silloin me ymmärrämme, kuinka söpö ja ihana eläin se on. Saimaannorppa on todella erikoinen eläin. Se on maailman ainoa norppa, joka asuu järvessä. Kaikki muut norppalajit asuvat meressä, mutta saimaannorppa asuu järvessä! Aika cool!

Jos tekin haluatte katsoa mitä saimaannorpat tekevät keväällä, voitte mennä katsomaan norppaliveä WWF:n sivuilta. Minä pistän linkin Opi suomea! -podcastin blogille. Sieltä löydätte linkin norppaliveen. Nyt on vielä huhtikuun puoliväli, eli voi olla, että norppaliveä ei vielä näytetä. Minä luulen, että uusi norppalive alkaa toukokuun ensimmäisenä päivänä. Ehkä toukokuun alussa. Minä luulen, että uusi norppalive alkaa toukokuussa! Mutta minun pitää kertoa teille yksi asia ennen kuin menette WWF:n sivuille. Norppalive on oikeasti aika tylsä livestriimaus! Oikeasti norppalive on usein vähän tylsä video. Usein norppalivessä ei tapahdu mitään. Sillä Saimaa-järvi on tosi iso järvi ja norppia on vain 400 kappaletta. Ja koska norppia on vain 400 kappaletta, ei videolla näy paljon norppia. Norpat tykkäävät olla vedessä. Ne tykkäävät uida. Ja joskus voi mennä pitkä, pitkä aika, että norppa ei tule videolle. Silti on hauska mennä katsomaan, näkeekö norppalivessä norpan! Jos menette katsomaan norppaliveä ja näette norpan, silloin se on tosi hieno asia! Koska monet ihmiset eivät koskaan näe norppaa norppalivessä! Voitte kirjoittaa minulle viestiä blogin kautta tai Instagramissa ja kertoa näittekö te norpan! Voitte kirjoittaa minulle viestin ja kertoa, näittekö te norpan.

Suomessa on paljon uhanalaisia eläimiä. Suomessa on paljon eläimiä, jotka ovat uhanalaisia. Suomessa on paljon eläimiä, joita ei näe usein, sillä ne ovat ehkä jo kuolleet sukupuuttoon. Yksi tällainen eläin on naali.. Naali asuu Pohjois-Suomessa. Naali on vähän samannököinen kuin kettu. Naali näyttää ketulta tai pieneltä koiralta. Mutta naalin turkin väri on kesällä harmaa tai harmaanruskea ja talvella se on valkoinen. Talvella naalin karvan väri muuttuu valkoiseksi. Naali on englanniksi "arctic fox". Ja naali on erittäin uhanalainen eläin. Suomessa naaleja on vain 12 kappaletta. Kaksitoista. Se on erittäin pieni määrä. Se on todella vähän. Norjassa naaleja on vähän enemmän. Naaleja asuu myös Alaskassa ja Kanadassa, Venäjällä, Grönlannissa ja Islannissa. Mutta Suomessa naaleja asuu vain 12 kappaletta. Eikö ole surullista! Naalin suurin vihollinen on ilmastonmuutos. Mitä tämä tarkoittaa? Mikä on vihollinen? Mitä sana "vihollinen" tarkoittaa? Sana "vihollinen" on englanniksi "enemy". Naalin suurin vihollinen on ilmastonmuutos. Mitä sana "ilmastonmuutos" sitten tarkoittaa? Sana "ilmastonmuutos" tarkoittaa sitä, että ilmasto muuttuu. Sää muuttuu. Esimerkiksi Suomessa sää muuttuu joka vuosi lämpimämmäksi. Suomalainen talvi muuttuu joka vuosi lyhyemmäksi. Talvet ovat lämpimämpiä ja lyhyempiä ja kesät ovat pitempiä ja kuumempia. Ja se on todella huono asia luonnolle. Sana "ilmastonmuutos" tarkoittaa sitä, kun ilmasto, eli sää, muuttuu joka vuosi lämpimämmäksi. Ilmastonmuutos on naalin suurin vihollinen. Miksi näin sanotaan? Mitä se tarkoittaa? No, ilmastonmuutos tekee paljon asioita. Yksi asia, jota ilmastonmuutos tekee, on se, että Suomessa elää vähemmän ja vähemmän myyriä. Suomessa elää vähemmän ja vähemmän myyriä. Myyrä on pieni ja söpö eläin, joka näyttää hiireltä. Myyrä on melkein sama asia kuin hiiri. Myyrä on naalin ruokaa. Naali syö myyriä. Naali syö myös muita pieniä eläimiä ja joskus naali syö kuolleita eläimiä. Mutta kun myyriä ei ole tarpeeksi, silloin naalilla on nälkä. Ja voi olla, että ilmastonmuutoksen takia myyriä ei ole niin paljon kuin ennen. Myös ihmiset ovat tietenkin naalin vihollisia. Ihmiset pitävät naalin kauniista turkista. Naalilla on kaunis karva. Naalin turkki on paksu ja pehmeä ja valkoinen talvella. Suomessa ei saa metsästää naaleja. Suomessa ei saa tappaa naaleja. Naali on rauhoitettu. Mitä tämä sana tarkoittaa? No, sana "rauhoitettu" tarkoittaa sitä, että jotain eläintä ei saa tappaa. Naali on rauhoitettu ja sitä ei saa tappaa tai pyydystää tai häiritä. Se on rauhoitettu. Jos näet naalin Lapissa, silloin et saa koskea siihen. Et saa tehdä mitään pahaa naalille.

Ok, mutta nyt olen puhunut tosi paljon erilaisista eläimistä! Ensin puhuin sudesta ja sitten saimaannorpasta ja sitten naalista ja myyristä. Muuten! Tiedättekö te, että minun terassini alla asuu myyrä? No nyt te tiedätte! Minun terassini alla asuu myyrä! Se on tosi söpö. Ja se syö minun terassini kukkia syksyllä. Minun terassillani on kukkia ja syksyllä, kun kukat ovat kuivia, silloin myyrä syö kukkia. Minä olen nähnyt sen pari kertaa. Mutta minun pitää olla varovainen. Minun pitää varoa. Sillä ihminen voi sairastua, jos talon lähettyvillä asuu myyrä. Myyrä voi olla vaarallinen, sillä se voi sairastuttaa ihmisen. Monella myyrällä on virus, ja tämä virus voi tehdä ihmisestä sairaan. Se ei ole sama asia kuin koronavirus. Mutta myyräkuume voi olla todella vakava sairaus. Sairauksen nimi on myyräkuume. Virus voi tulla myyrän ulosteesta. Uloste on sama asia kuin kakka. Mitä on "kakka"? No kakka on sama asia kuin "poop" englannin kielessä. Jep. Myyrän kakassa voi olla tämä virus. Myyrän ulosteessa, tai kakassa, voi olla tämä virus. Viruksen nimi on "myyräkuume". Myyräkuume on vaarallinen virus. Siksi pitää olla varovainen, jos terassin alla asuu myyrä. Myyrät ovat tosi söpöjä, mutta niiden kakka on vaarallista, heh!

Käydäänkö yhdessä läpi kaikki uudet sanat? Muistatteko te vielä, mitä sanat "tottua" ja "peto" ja "luonto" tarkoittavat? Kuunnellaan ne yhdessä. Tässä ovat kaikki tämän jakson uudet sanat:


Sanasto:

tottua (+mihin?) - to get used to
susi - wolf
karva - fur
kuulua (+mihin?) - to belong to
peto - predator
luonto - nature
luontodokumentti - nature documentary
luontoihminen - person, who enjoys nature
trendi - trend
villasukkajuoksu - "wool sock running"
katua - to regret
norppalive - seal live stram
norppa - seal
kuutti - seal pup
saimaan norppa  - Saimaa seal
live - live stream
uhanalainen - endangered
kuolla sukupuuttoon - to die off/out (species)
naali - arctic fox
vihollinen - enemy, foe
ilmastonmuutos - climate change
ilmasto - climate
myyrä - vole, mole
rauhoitettu - protected (species)
kakka - poop


Ok! Toivottavasti piditte tästä jaksosta! Minä kerron teille mielelläni luonnosta. Rakastan kaikenlaisia eläimiä ja jos haluatte tietää lisää suomen eläimistä, voitte mennä lukemaan WWF:n nettisivuja tai katsoa suomenkielisiä luontodokumentteja! Linkki löytyy Opi suomea! -podcastin sivuilta! Ja jos piditte tästä jaksosta ja haluatte tukea Opi Suomea! -podcastia, voitte ostaa minulle teen Buy Me A Coffee -sovelluksen kautta. Kiitos kaikille kuulijoille ja suuri kiitos erityisesti teille, jotka olette ostaneet minulle teetä ja tukeneet tätä podcastia! Kiitos teille tuhannesti!

Me kuulemme seuraavassa jaksossa! Moi moi!

-Kassu