Kuudes jakso, osa 2 - gootti vai hevari?

28/01/2021

Hei taas ja tervetuloa kuuntelemaan Opi suomea! -podcastin kuudennen jakson toista osaa! Minä olen Kassu ja tämä on podcast helpolla suomen kielellä. Tämä on myös kuudennen jakson toinen osa. Ensimmäisessä osassa kerroin vähän suomirockin synnystä, eli siitä, miten suomirock syntyi. Puhuin vähän siitä, miten suomirock syntyi. Jos haluat kuulla, miten rockmusiikki tuli Suomeen - voit mennä kuuntelemaan kuudennen jakson ensimmäisen osan!

Mutta tämä on toinen osa. Ja tässä osassa haluan kertoa lisää suomalaisesta rockmusiikista ja rockkulttuurista 90-luvulla ja 2000-luvulla.

Ehkä muistatte, kun kerroin, että 90-luku oli suomalaisten hevibändien aikaa. Voi sanoa, että 90-luku oli suomalaisten heavy metal bändien kulta-aikaa. 90-luvulla perustettiin monia hyvin kuuluisia hevibändejä. Tiedättekö, mitä sana "perustaa" tarkoittaa? Sana "perustaa" tarkoittaa kun esimerkiksi minä haluan aloittaa oman bisnekseni, eli oman yritykseni. Jos haluan aloittaa oman yritykseni tai bisnekseni, silloin minun pitää perustaa yritys. Minun pitää perustaa minun oma firmani. Minun pitää perustaa minun oma bisnekseni. Samalla tavalla myös rockmuusikoiden pitää perustaa oma rockbändi. Jos esimerkiksi neljä muusikkoa haluaa aloittaa uuden rockbändin, silloin heidän pitää perustaa oma, uusi rockbändi. Silloin he sanovat esimerkiksi: "hei kaikki! Meillä on uusi bändi! Ja meidän bändimme nimeksi tulee......The Heavy Metal Band!" Silloin voi sanoa, että muusikot perustivat uuden bändin nimeltä The Heavy Metal Band. Uusi bändi on perustettu.

No, 90-luvulla siis perustettiin monia bändejä. Ja jotkut näistä bändeistä ovat maailmankuuluja. Jotkut näistä bändeistä ovat hyvin kuuluisia. Esimerkiksi Nightwish ja Apocalyptica ja Children of Bodom ja niin edelleen. Nämä ovat hyvin kuuluisia bändejä. Kun kuuntelee heavy metallia, silloin voi sanoa "minä olen hevari".

90-luvulla syntyi niin paljon uusia rockbändejä, että hitaasti, mutta varmasti Suomi tuli kuuluisaksi rockmusiikista. Hitaasti, mutta varmasti Suomi tuli kuuluisaksi rockmusiikistaan. Hiljalleen Suomi tuli kuuluisaksi rockmusiikistaan. Tekin olette varmaan kuulleet, että Suomessa on kaikkein eniten rockbändejä maailmassa. Suomessa on verrattain eniten rockbändejä koko maailmassa. Mitä sana "verrattain" tarkoittaa? Sanaa "verrattain" voi käyttää, kun verrataan asioita toisiinsa. Esimerkiksi jos minä vertaan Suomea ...ööh, no vaikka Kiinaan. Jos vertaan Suomea Kiinaan, minä voin sanoa esimerkiksi: "verrattuna Kiinaan Suomessa asuu vähän ihmisiä" tai "verrattuna Suomeen, Kiina on iso maa" tai "verrattuna suomalaiseen ruokaan, kiinalainen ruoka on tulista" ja "verrattuna kiinalaiseen ruokaan, suomalainen ruoka maistuu ...vähän tylsältä". Silloin minä vertaan Suomea Kiinaan. Minä voin myös verrata ihmisiä toisiinsa. Esimerkiksi jos näen, että kadulla kävelee kaksi ihmistä. Yksi on pitkä nainen ja toinen on lyhyt mies. Nainen on pitkä ja mies on lyhyt. Silloin minä voin sanoa: "verrattuna tuohon naiseen, tuo mies on aika lyhyt" tai "verrattuna mieheen, nainen on aika pitkä". Ymmärrättekö, mitä tarkoitan? Eli kun katsoo 90-luvun loppua ja 2000-luvun alkua, voi sanoa, että Suomessa oli verrattuna muihin maihin paljon rockbändejä. Suomessa oli siis verrattain paljon rockbändejä.

Minulla on yksi hyvin vahva muisto minun lapsuudestani. Minulla on yksi hyvin vahva muisto lapsuudestani, ja haluaisin kertoa teille tämän muiston. Muisto on asia, jonka ihminen muistaa. Jos muistat esimerkiksi ensimmäisen koulupäiväsi, silloin se on sinun muistosi. Ja tämä tarina on muisto minun lapsuudestani. Te tiedätte, että 2000-luvun lopussa suurin osa ihmisistä kuunteli vielä radiota. Suurin osa meistä kuunteli radiota. Tietenkin nuorilla oli jo mp3-soittimia ja CD-levyjä, mutta ihmiset kuuntelivat silti vielä radiota. Joillakin oli MP3-soittimia ja CD-levyjä, mutta monet ihmiset kuuntelivat radiota. Ja varsinkin mökillä ihmiset kuuntelivat radiota. Kun ihmiset ovat mökillä, he kuuntelevat usein radiota. Tänä päivänä kaikilla on älypuhelin ja ehkä tabletti, ööh, mutta kun olemme mökillä, siellä on kiva kuunnella radiota. Se on vähän nostalginen asia.

Minun isovanhempieni mökillä soi aina radio. Radio on aina päällä. Minä muistan, että kun minä olin 11-vuotias, minä olin koko kesäloman mökillä. Kun olin 11-vuotias, eli kun olin lapsi, minä olin koko kesän mökillä. Kesämökki on ihana asia. Jos sää on hyvä, voi tehdä paljon mukavia asioita. Suomalaisten mökki on usein järven rannalla tai meren rannalla - eli jossain, missä on vettä. Ja kun on koko kesän mökillä, silloin on paljon aikaa uida ja käydä saunassa ja lukea. On myös aikaa soutaa veneellä ja paistaa makkaraa ja paistaa lättyjä. Sitten voi leikkiä esimerkiksi kavereiden tai omien sisarusten kanssa ja mennä poimimaan mustikoita tai vadelmia. Siksi mökillä on aina niin kivaa. Mökillä on kesäisin paljon mahdollisuuksia viettää terveellistä ja rentoa elämää.

Mutta minä oli 11-vuotias ja minua ei kiinnostanut elää terveellistä elämää ja leikkiä ulkona. Minua ei kiinnostanut terveellinen elämä. Minua kiinnosti vain yksi asia: rockmusiikki. Oli siis vuosi 2003 ja olin koko kesäloman mökillä. En tiedä tarkkaa ajankohtaa, en muista tarkkaa ajankohtaa, eli en tiedä tarkkaa aikaa ja paikkaa, mutta kuuntelin jotain radiolähetystä. Suomessa oli paljon eri radioasemia. Ehkä minä kuuntelin Radio Novaa tai tai Kiss FM:iä tai ehkä NRJ:tä. Radio Nova ja Kiss FM ja NRJ olivat radioasemia, jotka soittivat nuorten musiikkia. Radio Nova on vieläkin olemassa. Te voitte löytää Radio Novan netistä. Myös NRJ on vielä olemassa. Mutta Kiss FM on jo lopettanut. Kiss FM:iä ei enää ole! Joka tapauksessa minä kuulin todella hyvän biisin. Mitä tämä tarkoittaa? Sana "biisi" on puhekieltä ja se tarkoittaa kappaletta. Sana "biisi" tarkoittaa musiikkikappaletta. Esimerkiksi Mariah Careyn "All I want For Christmas" on biisi. Ja Nightiwishin "Nemo" on myös biisi. Myös Toton "Rain in Africa" on biisi tai kappale. Kappale ja biisi ovat sama asia. Mutta biisi on puhekieltä.

Ok, eli minä olin 11-vuotias, on vuosi 2003 ja minä kuulin todella hyvän biisin radiossa. Ja tämä biisi oli HIM-yhtyeen biisi nimeltä "The Funeral of Hearts". Tämä biisi, eli biisi nimeltä "The Funeral of Hearts" on todella tunnettu biisi. Tämä kappale teki HIM:istä hyvin kuuluisan. Koko albumi teki HIM:istä maailmankuulun. HIM on rockbändi. Ja albumin nimi oli "Love Metal". Ja kun minä kuulin The Funeral of Heartsin radiossa, en enää mennyt ulos. Minä istuin pelkästään radion ääressä ja nauhoitin HIM:in biisejä kasetille. Kasetti on musiikkinauhoite, jota käytettiin ennen CD:itä, ennen CD-levyjä. Jossain vaiheessa minun äitini kysyi minulta, haluaisinko minä ajaa hänen kanssaan lähimpään kaupunkiin. Minun isovanhempieni mökki on meren rannalla ja se on metsässä. Eli ei missään! Se ei ole kaupungissa. Lähin kaupunki on Rauma. Rauma on pieni kaupunki, siellä ei ole paljon mitään. Mutta siellä on iso kauppa nimeltä K-Citymarket. Ja me menimme K-Citymarkettiin, sillä K-Citymarketissa oli musiikkiosasto. Siellä myytiin CD:itä ja fanituotteita. Minun äitini tiesi, miten paljon rakastin HIM:in musiikkia, eli tämän bändin musiikkia. Menimme siis K-Citymarketin musiikkiosastolle ja äitini osoitti minulle HIM:in CD-levyä ja kysyi minulta: "onko tuo se HIM?", "Onko toi se HIM?", ja minä sanoin että: "jep, tuo on HIM:in Love Metal albumi!" ja sitten minun äitini osti minulle Love Metal -albumin! Te osaatte arvata, miten iloinen mä olin! Miten iloinen olin! Minulla oli minun ensimmäinen oma hevilevyni! Ensimmäinen oma hevi-CD-levy. Olin todella onnellinen! Ja, no, mökillä ei ollut CD-soitinta, mutta kun kesäloma oli ohi, ja matkustimme mökiltä takaisin kotiin, ja olimme taas kotona, silloin minä kuuntelin HIM:iä koko ajan. Minä kuuntelin uutta CD-levyä koko ajan. Tätä HIM:in Love Metal -albumia. Ja näin minusta tuli gootti! Mikä on "gootti"? Tiedättekö? Te tiedätte jo mikä hevari on, eikö niin? Hevari kuuntelee vain heviä. No, gootti on ihminen, joka kuuntelee heviä, jossa lauletaan paljon esimerkiksi kuolemasta. Gootti kuuntelee hyvin emotionaalista heviä, jossa (tässä hevissä) lauletaan esimerkiksi kuolemasta, kuolemisesta. Tietenkään gootit eivät ajattele, että he haluaisivat kuolla! Tai no, ehkä jotkut ajattelevat niin. Ehkä jotkut ajattelevat, että kuolema on kaunis fantasia. Mutta suurin osa gooteista ei oikeasti ajattele kuolemaa. Suurin osa gooteista ei halua kuolla! Ainakaan koko ajan! Heheh. Gootit ovat vähän samanlaisia kuin hevarit, mutta gooteilla on oma estetiikkansa. Gooteilla on oma estetiikka. Gooteilla on usein mustaksi värjätty tai hyvin valkoinen tukka - valkoiseksi värjätty tukka (hiukset). Gootit haluavat näyttää vähän pelottavilta, ehkä. Goottius on enemmän estetiikka ja musiikkimaku. Mitä on musiikkimaku? Musiikkimaku on sitä, kun haluaa kuunnella jotain musiikkia, mutta ei pidä jostain toisesta musiikista. Minun musiikkimakuni esimerkiksi oli sellainen, että minä halusin kuunnella heviä. Vain heviä! Minä pidin rokista ja hevistä. Se oli minun musiikkimakuni. Esimerkiksi minun siskoillani ja perheellä oli vähän erilainen musiikkimaku. Minun perheeni ei pitänyt hevistä.

Ja....tässä kohtaa minun täytyy sanoa jotain. Tässä kohtaa minun täytyy kertoa teille minun mielipiteeni suomalaisesta rockmusiikista. Tässä kohtaa haluan kertoa, mitä mieltä minä olen. Tässä kohtaa haluan kertoa mitä mieltä minä olen suomalaisesta rockmusiikista. Minun mielestäni 90-luvulla oli monia todella hyviä rockbändejä. Mielestäni monet 90-luvun rockbändit olivat todella hyviä. Samaan aikaan Suomessa oli myös todella paljon huonoja rockbändejä. Samaan aikaan Suomessa oli myös todella paljon huonoja rockbändejä. Anteeksi, Suomi! No, tämä on minun mielipiteeni. Minä rakastan rokkia, mutta en pidä kaikista suomalaisista rockbändeistä. 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa suomalaiset radioasemat soittivat melkein koko ajan rokkia. Koska rockbändejä oli niin paljon, ja eri tyylejä oli niin paljon, myös laatu huononi. Oli paljon eri bändejä ja paljon eri tyylejä. Tyyli on tapa, jolla jotain tehdään. Sana "tyyli" tulee englannin kielen sanasta "style". Suomessa oli hyvin paljon erilaisia tyylejä ja rockmusiikin genrejä. Sana "genre" on myös englanninkielinen sana. Sana "genre" tarkoittaa myös tyyliä. Ja koska uusia rockbändejä oli niin paljon ja koska oli niin paljon eri tyylejä eli eri genrejä, sitten usein myös laatu huononi. Musiikki huononi. Rockbändien musiikin laatu meni huonommaksi. Eli laatu heikkeni. Se tulee sanasta "heikentyä", eli kun jokin asia ei enää ole vahva. Silloin se heikentyy. Voi sanoa, että laatu heikkeni. Voi myös sanoa, että laatu laski. Joskus käy niin, että musiikista tulee hyvin suosittua, ja silloin sen laatu heikkenee. Sen laatu laskee. Siitä tulee valtavirtaa. Mitä tämä sana tarkoittaa "valtavirta"? Sana "valtavirta" on sama asia kuin mainstream. Ja 2000-luvun alussa rockmusiikista tuli valtavirtaa. Suomessa rockmusiikki oli valtavirtaa.

No, nyt on vuosi 2021 ja nuorten musiikkimaku on hyvin erilainen. Me 90-luvun lapset - eli nykyään olemme aikuisia, mutta 90-luvulla olimme lapsia - me emme myöskään enää kuuntele niin paljon rokkia, kuin ennen. Nuoret kuuntelevat monia musiikkityylejä, mutta hyvin vähän rokkia. Mitä luulette, kuoleeko rockmusiikki sukupuuttoon? Tiedättekö, mitä tämä tarkoittaa? Kun sanotaan, että jokin asia kuolee sukupuuttoon, silloin tarkoitetaan, että tämä asia kuolee ja että se ei enää jatku. Se ei enää herää eloon. Se ei enää herää. Sillä asialla ei enää ole jatkoa. Esimerkiksi mammutit ja dinosaurukset kuolivat ehkä sukupuuttoon. Myös neandertalilaiset kuolivat todennäköisesti sukupuuttoon. Tai ehkä he kuolivat johonkin virukseen tai meteoriittiin. Emme tiedä. Tai ehkä joku tietää? Mutta minä en tiedä. Myös kielet voivat kuolla sukupuuttoon. Esimerkiksi keminsaame on kieli, se on suomessa puhuttu kieli, joka on valitettavasti kuollut sukupuuttoon. Se on valitettavasti kuollut sukupuuttoon. Suomessa ja koko maailmassa ei enää ole ihmisiä, jotka osaisivat puhua keminsaamea. Jotka osaisivat puhua tätä kieltä, keminsaame. Keminsaame on yksi saamelaiskieli, jota on puhuttu Suomessa. Saamelaiset ovat Suomen alkuperäiset asukkaat.

Nyt minä haluaisin kuulla teiltä. Uskotteko te, että rockmusiikki kuolee sukupuuttoon? Vai uskotteko te, että rockmusiikin kulttuuri ja historia jatkuu? Onko teidän maassanne uusia rockbändejä, jotka ovat suosittuja? Minä haluaisin myös tietää, olitteko te hevareita vai gootteja nuorena? Entä onko teistä joku hevari tai gootti vielä tänä päivänä? Ehkä olitte punkkareita? Punkkari on ihminen, joka kuuntelee punkrokkia. Punkrock on yksi rockmusiikin genre. Minä haluan tietää, onko rockmusiikki todellakin suomalaisen kulttuurin erikoisuus? Onko todellakin niin, että suomessa kuunneltiin enemmän rokkia kuin missään muussa maassa? Ehkä voitte kertoa minulle omasta maastanne tai omasta kulttuuristanne< omasta lapsuudestanne.

Ok, nyt olen puhunut hyvin pitkään rockmusiikista. Olen puhunut rockmusiikin synnystä ja sen kehityksestä. Minä toivon, että tämä oli mielenkiintoinen jakso teille. Tiedän, että kaikki eivät tykkää rockmusiikista. Tiedän, että kaikki eivät pidä rokista. Mutta se on yksi stereotypia suomalaisista, että kaikki suomalaiset pitävät rockmusiikista. Mutta minä olen kertonut teille nyt vähän minusta ja minun lapsuudestani. Ja ehkä se auttoi teitä ymmärtämään, millainen suomirokin tarina on.

Muistatteko te vielä nämä uudet sanat?


lumimyräkkä, igluauto, rokki, mutka, monen mutkan kautta, luku, kuuluisa, maailmankuulu, osavaltio, esi-isä, keksiä, meikki, kulta-aika, hevi, hevari, bändi, suosikki, perustaa, verrattain, verrattuna, muisto, ajankohta, biisi, kappale, gootti, kuolema, musiikkimaku, tyyli, genre, valtavirta, kuolla sukupuuttoon, punkkari


Tämä jakso päättyy nyt tähän! Seuraavassa jaksossa puhun uudesta aiheesta. En enää puhu rockmusiikista! Joten ei hätää! Ei hätää, ei paniikkia. Puhun jostain toisesta aiheesta.

Haluaisin kiittää kaikkia Opi suomea! -podcastin kuulijoita ja seuraajia instagrammissa, eli instassa! Kiitos teille! Kiitos kun jaksoitte kuunnella!

Moi moi!

-Kassu ^^